Att undanröja hinder för språk-, skriv- och läslärande
15.0 HPKursens syfte är att ge fördjupade kunskaper om hinder och möjligheter i undervisning relaterat till språk-, skriv- och läslärande. Kursen syftar vidare till att ge fördjupade kunskaper om betydelsen av samverkan och lärmiljöers utformning i relation till förebyggande och stödjande insatser när det gäller språk-, skriv- och läslärande.
Kursen innehåller fältstudier, obligatoriska litteraturseminarier samt individuella uppgifter och gruppuppgifter.
I kursen behandlas:
- teorier om språk-, skriv- och läsutveckling, samt språk-, skriv- och läslärande,
- specialpedagogiska perspektiv,
- förebyggande arbete och tidiga insatser,
- kartläggning och analys av komplexa lärmiljöer,
- specifik problematik och språkstödjande undervisning när det gäller språk-, skriv- och läsutveckling,
- kartläggnings- och bedömningsmaterial för språk-, skriv- och läsutveckling,
- intervju och observation som kartläggnings- och forskningsmetod.
Kursen innehåller fältstudier, obligatoriska litteraturseminarier samt individuella uppgifter och gruppuppgifter.
I kursen behandlas:
- teorier om språk-, skriv- och läsutveckling, samt språk-, skriv- och läslärande,
- specialpedagogiska perspektiv,
- förebyggande arbete och tidiga insatser,
- kartläggning och analys av komplexa lärmiljöer,
- specifik problematik och språkstödjande undervisning när det gäller språk-, skriv- och läsutveckling,
- kartläggnings- och bedömningsmaterial för språk-, skriv- och läsutveckling,
- intervju och observation som kartläggnings- och forskningsmetod.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Lärarexamen om minst 180 hp alternativt minst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom huvudområdet samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Gymnasiets Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 samt Engelska 6 eller A. Motsvarande bedömning kan göras.
Kurskod:
SPAS34
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.