Svenska som andraspråk för lärare åk 1-6
15.0 HPVälkommen till kursen Svenska som andraspråk för lärare åk 1-6, 15.0 hp
Kursen vänder sig till dig som blivande eller yrkesverksam grundlärare i åk 1-6 med avklarade ämnesstudier i svenska som nu vill läsa in ämnesbehörighet i svenska som andraspråk i de årskurser som din examen är avsedd för. Kursens syfte är således att du med utgångspunkt i både ämnesteori och ämnesdidaktik skall utveckla din yrkesmässiga kompetens för att kunna undervisa i svenska som andraspråk.
Den första delkursen belyser pedagogiskt ledarskap i det interkulturella klassrummet. Här introduceras också skolämnet svenska som andraspråk och hur undervisningen i ämnet kan organiseras. I den andra delkursen studeras det svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, med tyngdpunkt på sådana moment som kan vara utmanande för inlärare av svenska som andraspråk. Delkurs tre behandlar sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling utifrån både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv. Här får du också bekanta dig med olika former av bedömningsstöd för att bedöma ett andraspråk i utveckling. Den sista delkursen belyser ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på grundläggande och fortsatt läs- och skrivutveckling utifrån ett andraspråksperspektiv.
Kursen ges som en distansutbildning på kvartsfart vilket innebär att du bör planera ca 10 timmars studier per vecka. Distansutbildning innebär att du kan ta del av de inspelade föreläsningarna i kursen när det passar dig samt att kommunikation mellan lärare och studenter och studenter emellan sker via vår lärplattform Canvas. Där kommer du bland annat att hitta läsanvisningar för varje vecka, inspelade föreläsningar, uppgifter och diskussionsforum. Det är viktigt att du klickar dig vidare från länken ?Till lärplattformen Canvas? i Mitt Kau för att få tillgång till all information om kursen.
Till den första delkursen kan det vara bra att införskaffa följande litteratur till att börja med:
Stier, J. & Sandström Kjellin, M (2021). Interkulturellt samspel i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Kursen vänder sig till dig som blivande eller yrkesverksam grundlärare i åk 1-6 med avklarade ämnesstudier i svenska som nu vill läsa in ämnesbehörighet i svenska som andraspråk i de årskurser som din examen är avsedd för. Kursens syfte är således att du med utgångspunkt i både ämnesteori och ämnesdidaktik skall utveckla din yrkesmässiga kompetens för att kunna undervisa i svenska som andraspråk.
Den första delkursen belyser pedagogiskt ledarskap i det interkulturella klassrummet. Här introduceras också skolämnet svenska som andraspråk och hur undervisningen i ämnet kan organiseras. I den andra delkursen studeras det svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, med tyngdpunkt på sådana moment som kan vara utmanande för inlärare av svenska som andraspråk. Delkurs tre behandlar sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling utifrån både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv. Här får du också bekanta dig med olika former av bedömningsstöd för att bedöma ett andraspråk i utveckling. Den sista delkursen belyser ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på grundläggande och fortsatt läs- och skrivutveckling utifrån ett andraspråksperspektiv.
Kursen ges som en distansutbildning på kvartsfart vilket innebär att du bör planera ca 10 timmars studier per vecka. Distansutbildning innebär att du kan ta del av de inspelade föreläsningarna i kursen när det passar dig samt att kommunikation mellan lärare och studenter och studenter emellan sker via vår lärplattform Canvas. Där kommer du bland annat att hitta läsanvisningar för varje vecka, inspelade föreläsningar, uppgifter och diskussionsforum. Det är viktigt att du klickar dig vidare från länken ?Till lärplattformen Canvas? i Mitt Kau för att få tillgång till all information om kursen.
Till den första delkursen kan det vara bra att införskaffa följande litteratur till att börja med:
Stier, J. & Sandström Kjellin, M (2021). Interkulturellt samspel i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 60 hp i grundlärarprogram, varav minst 30 hp svenska. Motsvarandebedömning kan göras.
Mer information
Detaljer för Distans (Ortsoberoende), 25%
- Sammankomster: Inga fysiska träffar, men några examinerande moment i realtid över zoom.
- Lärstöd: Kursen använder sig av lärplattformen Canvas där man kan ta del av inspelade föreläsningar när man vill. För digitala träffar används zoom där det även finns möjlighet att ställa frågor till kurslärarna samt diskutera med kurskamrater i realtid.
- Examination: Kursen examineras genom skriftliga inlämningar och muntliga seminarier.
- Studieort: Ortsoberoende
-
Övrig information:
- Studenten måste ha tillgång till dator och en god internetuppkoppling.