Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet
30.0 HPKursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper med ämnesdidaktiska perspektiv i svenskämnet. Kursen behandlar tidig läs- och skrivinlärning och strategier för att stödja elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Under kursen tillägnar sig studenten förståelse och färdigheter för att möta en heterogen elevgrupp och därmed är flerspråkighets- och jämställdhetsperspektiv centrala.
Delkurs I: Tidig läs- och skrivutveckling (7.5 hp)
Delkursen handlar om hur barn lär sig läsa och skriva. Dessutom behandlas styrdokumenten i svenskämnet och läs- och skrivundervisning i ett första- och andraspråksperspektiv. Moment i delkursen är utveckling av barns språkliga medvetenhet, teorier om litteracitet och tidig läs- och skrivutveckling samt integrering av digitala verktyg och multimodala resurser i undervisningen.
Delkurs II: Skrivutveckling och skrivundervisning (7.5 hp)
Delkurs två handlar om olika teorier om och arbetssätt för elevers skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Med utgångspunkt i centrala skrivdidaktiska diskurser behandlas olika texttyper, deras uppbyggnad och språkliga drag. Andra moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur kunskaper om språkstruktur blir ett stöd för elevers läs- och skrivutveckling. Delkursen ger på så vis studenten det metaspråk som är centralt i utveckling av barns litteracitet samt läs- och skrivutveckling. Dessutom behandlas hur digitala verktyg och multimodala resurser kan integreras i undervisningen för att stödja elevers skrivutveckling.
Delkurs III: Läsutveckling och läsundervisning (7.5 hp)
Delkursen behandlar teoretiska perspektiv på och arbetssätt för elevers läsutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Centralt i delkursen är hur olika modeller och läsförståelsestrategier kan användas i undervisningen. Ett annat moment i delkursen handlar om analys av skönlitteratur med utgångspunkt i litteraturvetenskapliga begrepp och didaktiska metoder för att bearbetning av litteratur, såväl sakprosa som skönlitterära texter. Ytterligare ett moment i delkursen är muntligt berättande som pedagogiskt verktyg samt hur ett flerspråkighets- och interkulturalitetsperspektiv kan beaktas i undervisningen i ämnet svenska.
Delkurs IV: Bedömning samt läs- och skrivsvårigheter (7.5 hp)
Delkurs fyra handlar om bedömning och dokumentation av elevers läs- och skrivutveckling, samt teorier om läs- och skrivsvårigheter. Med utgångspunkt i styrdokumenten för svenskämnet och språkvetenskapliga begrepp behandlas olika sätt att dokumentera och bedöma elevers läsande och skrivande. Dessutom behandlas olika förhållningssätt i bemötandet av elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter när det gäller såväl förebyggande som stödjande insatser.
Delkurs I: Tidig läs- och skrivutveckling (7.5 hp)
Delkursen handlar om hur barn lär sig läsa och skriva. Dessutom behandlas styrdokumenten i svenskämnet och läs- och skrivundervisning i ett första- och andraspråksperspektiv. Moment i delkursen är utveckling av barns språkliga medvetenhet, teorier om litteracitet och tidig läs- och skrivutveckling samt integrering av digitala verktyg och multimodala resurser i undervisningen.
Delkurs II: Skrivutveckling och skrivundervisning (7.5 hp)
Delkurs två handlar om olika teorier om och arbetssätt för elevers skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Med utgångspunkt i centrala skrivdidaktiska diskurser behandlas olika texttyper, deras uppbyggnad och språkliga drag. Andra moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur kunskaper om språkstruktur blir ett stöd för elevers läs- och skrivutveckling. Delkursen ger på så vis studenten det metaspråk som är centralt i utveckling av barns litteracitet samt läs- och skrivutveckling. Dessutom behandlas hur digitala verktyg och multimodala resurser kan integreras i undervisningen för att stödja elevers skrivutveckling.
Delkurs III: Läsutveckling och läsundervisning (7.5 hp)
Delkursen behandlar teoretiska perspektiv på och arbetssätt för elevers läsutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Centralt i delkursen är hur olika modeller och läsförståelsestrategier kan användas i undervisningen. Ett annat moment i delkursen handlar om analys av skönlitteratur med utgångspunkt i litteraturvetenskapliga begrepp och didaktiska metoder för att bearbetning av litteratur, såväl sakprosa som skönlitterära texter. Ytterligare ett moment i delkursen är muntligt berättande som pedagogiskt verktyg samt hur ett flerspråkighets- och interkulturalitetsperspektiv kan beaktas i undervisningen i ämnet svenska.
Delkurs IV: Bedömning samt läs- och skrivsvårigheter (7.5 hp)
Delkurs fyra handlar om bedömning och dokumentation av elevers läs- och skrivutveckling, samt teorier om läs- och skrivsvårigheter. Med utgångspunkt i styrdokumenten för svenskämnet och språkvetenskapliga begrepp behandlas olika sätt att dokumentera och bedöma elevers läsande och skrivande. Dessutom behandlas olika förhållningssätt i bemötandet av elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter när det gäller såväl förebyggande som stödjande insatser.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet
Urval:
Gymnasiebetyg/högskoleprov/akademiska poäng
Mer information
Detaljer för Distans (Ortsoberoende), 50%
- Studieort: Ortsoberoende