Teoretiska och metodologiska ansatser inom forskningsfälten utbildningsledning och skolutveckling
15.0 HPI kursen studeras forskning och vetenskapligt arbete med avseende på teoretiska och metodologiska perspektiv, analysarbete samt tidigare forskning i relation till egna forskningsproblem.
Under det första momentet utgår studenten från en tidigare formulerad forskningsfråga med utgångspunkt i utvecklings- och kunskapsbehov inom en pedagogisk verksamhet. Några vanligt förekommande teoretiska och metodologiska ansatser inom forskning om utbildningsledning och skolutveckling studeras och relateras till studentens forskningsfråga. Under det andra momentet tränar studenten på att genomföra en vetenskaplig analys av ett empiriskt material. Under det tredje momentet påbörjar studenten en kartläggning av forskningsfronten med utgångspunkt i vald forskningsfråga.
Under kursens gång arbetar studenterna individuellt och i seminarieform. Undervisning och handledning sker på digitala lärträffar och via lärplattform.
Under det första momentet utgår studenten från en tidigare formulerad forskningsfråga med utgångspunkt i utvecklings- och kunskapsbehov inom en pedagogisk verksamhet. Några vanligt förekommande teoretiska och metodologiska ansatser inom forskning om utbildningsledning och skolutveckling studeras och relateras till studentens forskningsfråga. Under det andra momentet tränar studenten på att genomföra en vetenskaplig analys av ett empiriskt material. Under det tredje momentet påbörjar studenten en kartläggning av forskningsfronten med utgångspunkt i vald forskningsfråga.
Under kursens gång arbetar studenterna individuellt och i seminarieform. Undervisning och handledning sker på digitala lärträffar och via lärplattform.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
PAAU11 Verksamhetens politiska styrning och professionella ledning, 15 hp och PAAU20 Att leda lokal skolutveckling, 15 hp alternativt Rektorsprogram 30 hp. Därutöver ytterligare 30 hp inom Magister-/ masterprogram i utbildningsledning och skolutveckling (SAUTS), varav minst 5 hp från PAAU50 Skolan som lärande organisation,15 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad