Verksamhetsutveckling
10.0 HPI kursen behandlas frågor om hur skolledaren kan arbeta för att uppnå målen för utbildningen och skapa förutsättningar för skolutveckling. Härvid belyses komplexiteten i arbetet som ledare i en idéburen organisation. I detta innefattas kunskaper om styrdokumentens innehåll, struktur och även om de underliggande ideologiska ställningstaganden som ligger bakom dessa.
Innehållet syftar vidare till att skapa förståelse för rektors ansvar och betydelse för att uppnå folkhögskolans/kulturskolans mål samt utveckla verksamhetens resultat. Utbildningen skall vidare utveckla kursdeltagarnas förmåga att kommunicera mål, problematisera och analysera verksamhetens resultat och tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i ett kvalitetsarbete. Viktiga kunskaps- och färdighetsområden är här också frågor som gäller relationen mellan tillgängliga resurser och mål, dvs. hur man som rektor prioriterar och väljer hur de tillgängliga resurserna på bästa sätt kan utnyttjas.
Med den personliga processen i fokus sker en progression av lärande i kursens tre delmoment:
? Att arbeta i en ideell organisation
? Mål- och resultatstyrning och kvalitetsarbete
? Rektors ansvar för elevens utveckling och resultat
Undervisningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för erfarenhetsbaserat och problemorienterat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt med problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till olika slags teorier och modeller.
Undervisningen består bland annat av fältstudier, arbete med case och tillämpningsövningar, deltagande i grupphandledning/kollegial handledning och föreläsningar samt genom egna litteraturstudier.
Innehållet syftar vidare till att skapa förståelse för rektors ansvar och betydelse för att uppnå folkhögskolans/kulturskolans mål samt utveckla verksamhetens resultat. Utbildningen skall vidare utveckla kursdeltagarnas förmåga att kommunicera mål, problematisera och analysera verksamhetens resultat och tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i ett kvalitetsarbete. Viktiga kunskaps- och färdighetsområden är här också frågor som gäller relationen mellan tillgängliga resurser och mål, dvs. hur man som rektor prioriterar och väljer hur de tillgängliga resurserna på bästa sätt kan utnyttjas.
Med den personliga processen i fokus sker en progression av lärande i kursens tre delmoment:
? Att arbeta i en ideell organisation
? Mål- och resultatstyrning och kvalitetsarbete
? Rektors ansvar för elevens utveckling och resultat
Undervisningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för erfarenhetsbaserat och problemorienterat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt med problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till olika slags teorier och modeller.
Undervisningen består bland annat av fältstudier, arbete med case och tillämpningsövningar, deltagande i grupphandledning/kollegial handledning och föreläsningar samt genom egna litteraturstudier.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Examen på grundnivå som omfattar minst 120 hp eller motsvarande utländsk examen.
Kurskod:
PAAFH5
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.