Pedagogiska metoder för att undervisa om risk- och miljöfrågor
7.5 HPKursens syfte är att studenten får lära sig om olika pedagogiska metoder som kan användas för att kommunicera och undervisa om risk- och miljöfrågor. Kursen tar sin utgångspunkt i de metoder, verktyg och spel som utvecklas i RiskLab på Karlstads universitet, där några kursmoment även genomförs. Studenten får under kursens gång möjlighet att utveckla, testa och utvärdera pedagogiska metoder med fokus på risk- och miljöfrågor. Studenten får också en teoretisk förankring i kunskap som rör didaktik, speldesign, lärande, kommunikation, riskhantering, miljövetenskap och transformation.
Kursen innehåller följande moment:
- Introduktion till RiskLab och de metoder, verktyg och spel som utvecklas där.
- Grundläggande teoretisk kunskap i didaktik, speldesign, lärande, kommunikation, riskhantering, miljövetenskap och transformation med fokus på risk- och miljöfrågor.
- Grundläggande praktisk kunskap i utveckling, testande och utvärdering av pedagogiska metoder.
Kursen innehåller följande moment:
- Introduktion till RiskLab och de metoder, verktyg och spel som utvecklas där.
- Grundläggande teoretisk kunskap i didaktik, speldesign, lärande, kommunikation, riskhantering, miljövetenskap och transformation med fokus på risk- och miljöfrågor.
- Grundläggande praktisk kunskap i utveckling, testande och utvärdering av pedagogiska metoder.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 60 högskolepoäng i något av ämnena miljövetenskap, riskhantering, risk- och miljöstudier, kommunikationsvetenskap, ämnesdidaktik, pedagogiska studier, speldesign och samhällsplanering. Motsvarandebedömning kan göras.