Lärarens pedagogiska förhållningssätt 1 - musiklärare
7.5 HPI kursen behandlas:
- sociala, kulturella och psykologiska faktorer, såsom uppväxt- och skolmiljö, kön, klass, etnicitet, ålder, sexualitet, språkbakgrund samt kognitiv, kroppslig och musikalisk utveckling, som påverkar förutsättningar för elevers utveckling och lärande, särskilt i olika musikpedagogiska sammanhang,
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande,
- flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering och genomförande av undervisning.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och seminarier.
- sociala, kulturella och psykologiska faktorer, såsom uppväxt- och skolmiljö, kön, klass, etnicitet, ålder, sexualitet, språkbakgrund samt kognitiv, kroppslig och musikalisk utveckling, som påverkar förutsättningar för elevers utveckling och lärande, särskilt i olika musikpedagogiska sammanhang,
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande,
- flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering och genomförande av undervisning.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och seminarier.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på Lärares didaktiska verktyg - musiklärare, minst betyget godkänd på Skola som system och idé - musiklärare och minst 22,5 hp ämnesstudier inom Musiklärarprogrammet. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Musiklärarprogrammet (läses år 2)