Leda lärande 2 - musiklärare
7.5 HPKursen utgår ifrån ett praxisorienterat perspektiv, där fokus ligger på att studenterna både ska tillägna sig teoretisk kunskap och få möjligheter att praktisk tillämpa dessa kunskaper. Följande områden behandlas
- Teorier om gruppers fungerande i lärandesituationer. Utifrån dessa teoretiska perspektiv problematiseras strategier för konflikthantering, samt hur man förebyggande kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling i såväl elev- som vuxengrupp. Här beaktas även frågor rörande mobbning och/eller kränkningar i digitala miljöer samt lärarens ansvar i detta arbete
- Lärares ledarskap problematiseras i förhållande till lärarens roll som normskapare, vilket också innebär att makt- demokratifrågor beaktas med fokus på ungdomars och elevers inflytande såväl som på föräldrasamverkan och samverkan med det övriga samhället. Här beaktas också frågor om yrkesetik och läraryrkets begränsningar.
- Ledarskap ur ett mångfaldsperspektiv med utgångspunkt i diskrimineringslagens diskrimineringsgrunder. Särskilt fokus läggs på sexuell läggning och etnicitet.
Kursen bygger på varierande arbetsformer, där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i case studies, i konstruktion av arbetsplaner, i seminarier, strukturerade gruppsamtal och praktiska övningar.
- Teorier om gruppers fungerande i lärandesituationer. Utifrån dessa teoretiska perspektiv problematiseras strategier för konflikthantering, samt hur man förebyggande kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling i såväl elev- som vuxengrupp. Här beaktas även frågor rörande mobbning och/eller kränkningar i digitala miljöer samt lärarens ansvar i detta arbete
- Lärares ledarskap problematiseras i förhållande till lärarens roll som normskapare, vilket också innebär att makt- demokratifrågor beaktas med fokus på ungdomars och elevers inflytande såväl som på föräldrasamverkan och samverkan med det övriga samhället. Här beaktas också frågor om yrkesetik och läraryrkets begränsningar.
- Ledarskap ur ett mångfaldsperspektiv med utgångspunkt i diskrimineringslagens diskrimineringsgrunder. Särskilt fokus läggs på sexuell läggning och etnicitet.
Kursen bygger på varierande arbetsformer, där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i case studies, i konstruktion av arbetsplaner, i seminarier, strukturerade gruppsamtal och praktiska övningar.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
MUGL12 samt minst 120 hp ämnesstudier.
Kurskod:
MUAL02
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.