Bedömning, Betygsättning och Specialpedagogik
7.5 HPBedömning och återkoppling som grund för elevens lärande är kursens utgångspunkt. I kursen diskuteras olika syften med bedömning och vilka former för bedömning som motsvarar olika syften. Vidare diskuteras hur bedömning kan bli en integrerad del av lärarens undervisning och vad det innebär ur specialpedagogiska, lärandeteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv.
Bedömning och utvärdering ges en praktisk inriktning där t ex uppgiftskonstruktion och formulerandet av lärandefrämjande kunskapsmål ingår som kursmoment. I kursen behandlas olika former av nationella bedömningsstöd som exempelvis Skolverkets bedömningsportal och de nationella proven samt:
- övningar i hur olika bedömningsunderlag kan vägas samman vid betygsättning,
- bedömningens roll som en del av skolans måluppfyllelse,
- lokala, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning kommer att beröras.
- genomgång av begreppen likvärdighet, reliabilitet och validitet, samt samband mellan dem,
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande,
- bedömning ur specialpedagogiska perspektiv,
- aspekter kring klass, genus och etnicitet diskuteras i relation till bedömning,
- möjligheter och problem med digitalisering i relation till bedömning diskuteras,
Kursens innehåll relateras till såväl en internationell som en nationell historisk kontext.
Bedömning och utvärdering ges en praktisk inriktning där t ex uppgiftskonstruktion och formulerandet av lärandefrämjande kunskapsmål ingår som kursmoment. I kursen behandlas olika former av nationella bedömningsstöd som exempelvis Skolverkets bedömningsportal och de nationella proven samt:
- övningar i hur olika bedömningsunderlag kan vägas samman vid betygsättning,
- bedömningens roll som en del av skolans måluppfyllelse,
- lokala, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning kommer att beröras.
- genomgång av begreppen likvärdighet, reliabilitet och validitet, samt samband mellan dem,
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande,
- bedömning ur specialpedagogiska perspektiv,
- aspekter kring klass, genus och etnicitet diskuteras i relation till bedömning,
- möjligheter och problem med digitalisering i relation till bedömning diskuteras,
Kursens innehåll relateras till såväl en internationell som en nationell historisk kontext.
Fördjupningsnivå:
GXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Uppfyller behörighetskravet för antagning till VAL-projektet enligt SFS 2011:689 och dessutom uppfyller de särskilda kraven för examen för studenter med viss yrkeserfarenhet enligt §17-18 i samma förordning.
Kurskod:
LPGV01
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.