Tema Barn och Barndom
30.0 HPDelkurs 1
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om synsätt på barn och barndom ur ett historiskt perspektiv. Kursen bidrar till ökad förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven. Vidare gås huvuddragen i förskolans värdegrund igenom och vilka tänkbara konsekvenser denna kan ha för förskolans utbildning och undervisning beaktas.
Delkurs 2
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument, för att skapa förståelse för förskollärarens uppdrag och undervisning ur både ett organisatoriskt, institutionellt och professionellt perspektiv. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet, jämlikhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till konsekvenser för förskolans utbildning. I kursen diskuteras och problematiseras olika synsätt på genus och mångfald samt jämställdhet och jämlikhet och relaterar till konsekvenser för förskolans utbildning.
Delkurs 3
Under delkursen ges studenten förutsättningar att utveckla kunskaper om vikten av en hälsosam livsstil och hur hälsofrämjande miljöer i förskolan kan grundlägga ett livslångt intresse för fysisk aktivitet. I delkursen ges studenten också möjlighet att utveckla kunskaper om betydelsen av att i förskolan erbjuda undervisningsmiljöer som främjar allsidig rörelseförmåga och rörelseglädje med utgångspunkt i barns olika förutsättningar för lärande och utveckling.
Delkurs 4
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskap om vetenskapliga perspektiv och forskning med relevans för förskolläraryrket. Studenten får träna på att söka, värdera och jämföra vetenskapliga artiklar och/eller avhandlingar, samt att i relation till förskollärarprofessionen diskutera hur såväl forskning som beprövad erfarenhet kan läggas till grund för undervisning i förskolan.
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om synsätt på barn och barndom ur ett historiskt perspektiv. Kursen bidrar till ökad förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven. Vidare gås huvuddragen i förskolans värdegrund igenom och vilka tänkbara konsekvenser denna kan ha för förskolans utbildning och undervisning beaktas.
Delkurs 2
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument, för att skapa förståelse för förskollärarens uppdrag och undervisning ur både ett organisatoriskt, institutionellt och professionellt perspektiv. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet, jämlikhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till konsekvenser för förskolans utbildning. I kursen diskuteras och problematiseras olika synsätt på genus och mångfald samt jämställdhet och jämlikhet och relaterar till konsekvenser för förskolans utbildning.
Delkurs 3
Under delkursen ges studenten förutsättningar att utveckla kunskaper om vikten av en hälsosam livsstil och hur hälsofrämjande miljöer i förskolan kan grundlägga ett livslångt intresse för fysisk aktivitet. I delkursen ges studenten också möjlighet att utveckla kunskaper om betydelsen av att i förskolan erbjuda undervisningsmiljöer som främjar allsidig rörelseförmåga och rörelseglädje med utgångspunkt i barns olika förutsättningar för lärande och utveckling.
Delkurs 4
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskap om vetenskapliga perspektiv och forskning med relevans för förskolläraryrket. Studenten får träna på att söka, värdera och jämföra vetenskapliga artiklar och/eller avhandlingar, samt att i relation till förskollärarprofessionen diskutera hur såväl forskning som beprövad erfarenhet kan läggas till grund för undervisning i förskolan.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Förskollärarprogrammet (läses år 1)