Lärarens pedagogiska förhållningssätt - ämneslärare
15.0 HPI kursen behandlas:
- centrala teorier och perspektiv på kunskap och lärande samt hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om planering, genomförande, bedömning och utvärdering av undervisning,
- faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, klass, etnicitet, ålder, sexualitet, språkbakgrund och kognitiv utveckling,
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande,
- flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering och genomförande av undervisning,
- vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik,
- grunderna i kvalitativa och kvantitativa metoder samt
- vetenskapligt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och seminarier.
- centrala teorier och perspektiv på kunskap och lärande samt hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om planering, genomförande, bedömning och utvärdering av undervisning,
- faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, klass, etnicitet, ålder, sexualitet, språkbakgrund och kognitiv utveckling,
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande,
- flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering och genomförande av undervisning,
- vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik,
- grunderna i kvalitativa och kvantitativa metoder samt
- vetenskapligt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och seminarier.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 60 hp ämnesstudier inom Ämneslärarprogrammet. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Biologi (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Engelska (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Historia (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Matematik (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Matematik - Fysik (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Samhällskunskap (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Spanska (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Svenska (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Idrott och hälsa (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Kemi (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Naturkunskap (läses år 2)
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Religion (läses år 2)