Bedömning i praktik och teori - KPF
15.0 HPDelkurs 1
Med utgångspunkt i lärares kunskapsbas innehåller kursen resurser och aktiviteter där:
- syften med bedömning, samt vilka former för bedömning som motsvarar olika syften diskuteras. I kursen behandlas hur bedömning kan bli en integrerad del av lärarens undervisning och vad det innebär ur lärandeteoretiska och didaktiska perspektiv,
- bedömning och utvärdering ges en praktisk inriktning där t ex provkonstruktion, formulerandet av betygsliknande omdömen ingår som kursmoment. I kursen kommer också olika former av nationella bedömningsstöd som exempelvis skolverkets provbank och de nationella proven behandlas. Kursen behandlar också vilka ställningstaganden läraren behöver göra i valet av bedömningsform,
- bedömningens roll som en del i uppföljning av skolans måluppfyllelse behandlas. Lokal, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning kommer att beröras,
- bedömningsfrågornas koppling till olika ämnesblock görs.
- aspekter kring klass, genus och etnicitet problematiseras i relation till bedömning. Kursen innehåll kommer att relateras till såväl en internationell som en historisk kontext.
Delkurs 2 VFU 2
Med utgångspunkt i lärares kunskapsbas innehåller kursen resurser och aktiviteter där studenten får:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera, leda och utvärdera undervisning som omfattar en längre period och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra,
- dokumentera, bedöma och/eller betygssätta elevernas kunskap i relation till verksamhetens mål,
- använda digitala lärresurser.
Med utgångspunkt i lärares kunskapsbas innehåller kursen resurser och aktiviteter där:
- syften med bedömning, samt vilka former för bedömning som motsvarar olika syften diskuteras. I kursen behandlas hur bedömning kan bli en integrerad del av lärarens undervisning och vad det innebär ur lärandeteoretiska och didaktiska perspektiv,
- bedömning och utvärdering ges en praktisk inriktning där t ex provkonstruktion, formulerandet av betygsliknande omdömen ingår som kursmoment. I kursen kommer också olika former av nationella bedömningsstöd som exempelvis skolverkets provbank och de nationella proven behandlas. Kursen behandlar också vilka ställningstaganden läraren behöver göra i valet av bedömningsform,
- bedömningens roll som en del i uppföljning av skolans måluppfyllelse behandlas. Lokal, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning kommer att beröras,
- bedömningsfrågornas koppling till olika ämnesblock görs.
- aspekter kring klass, genus och etnicitet problematiseras i relation till bedömning. Kursen innehåll kommer att relateras till såväl en internationell som en historisk kontext.
Delkurs 2 VFU 2
Med utgångspunkt i lärares kunskapsbas innehåller kursen resurser och aktiviteter där studenten får:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera, leda och utvärdera undervisning som omfattar en längre period och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra,
- dokumentera, bedöma och/eller betygssätta elevernas kunskap i relation till verksamhetens mål,
- använda digitala lärresurser.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning för forskarutbildade. Godkänd på LPGKF8 och registrerad på LPGK10 samt LPGK11.
Kurskod:
LPAKF5
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.