Lärande och undervisning i anpassade skolan Del II
15.0 HPI kursen behandlas
- granskning av modeller och strategier för undervisning och kunskapsbedömning,
- speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner i frågor som rör kunskapsutveckling hos elever i anpassade skolan
- pedagogisk utredning och utformning av stöd,
- samverkan som verktyg för inkludering och skolutveckling,
- förebyggande arbete och utvecklingsarbete,
- elevers rättigheter och inflytande,
- intervju och observation som metod samt
- fältstudier.
- granskning av modeller och strategier för undervisning och kunskapsbedömning,
- speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner i frågor som rör kunskapsutveckling hos elever i anpassade skolan
- pedagogisk utredning och utformning av stöd,
- samverkan som verktyg för inkludering och skolutveckling,
- förebyggande arbete och utvecklingsarbete,
- elevers rättigheter och inflytande,
- intervju och observation som metod samt
- fältstudier.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Godkänd på kurserna Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde och Specialpedagogisk praktik samt minst 4 hp på kursen Lärande och undervisning i anpassade skolan, Del I. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Speciallärprogrammet, specialisering: Intellektuell funktionsnedsättning (läses år 2)
- Speciallärprogrammet, specialisering: Intellektuell funktionsnedsättning: Specialisering intellektuell funktionsnedsättning (läses år 2)
- Speciallärprogrammet, specialisering: Intellektuell funktionsnedsättning: Specialisering: utvecklingsstörning (läses år 2)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad
- Start Vårtermin 2026
- Studieform Distans (Karlstad)
- Språk Svenska
- Kurskod LPAIF2
- Anmälningskod KAU-46129
- Studietakt 50% (Dag)
- Studieperiod vecka 4–23
- Schema Visa
- Välkomstinfo Visa
- Litteraturlista Visa