Lärarens professionella ledarskap
15.0 HPI delkurs 1 behandlas:
- lärarens professionella ledarskap i klassrummet med fokus på elevers engagemang och motivation,
- teorier om hur grupper fungerar och utifrån sociala situationer diskutera strategier för konfliktförebyggande arbete utifrån lärarens ledarskap,
- allmändidaktiska perspektiv på det pedagogiska ledarskapet,
- utmaningar för kommunikation och lärande,
- hur digital teknik kan bli ett meningsfullt och stimulerande verktyg i lärares undervisning och elevers lärande,
- didaktiska och organisatoriska villkor för att få till stånd en samarbetsdriven undervisning med digital teknologi,
- forskning och konkreta exempel från undervisning och samarbete för att organisera, planera och genomföra undervisning med digitala lärresurser i olika kontexter och skolämnen,
- forskning och praktisk kunskap om estetiska lärprocesser i undervisningen.
I delkurs 2 behandlas:
- forskning och beprövad erfarenhet om lärande och undervisning med fokus på relationers betydelse i förhållande till inkludering, funktionsnedsättning, psykosociala villkor och flerspråkighet,
- forskning och beprövad erfarenhet om samverkan med elever, kollegor, föräldrar och andra berörda, som t.ex. olika myndigheter,
- olika former av nationell och internationell styrning av skolan med fokus på rätten till en likvärdig utbildning (med särskild hänsyn till funktionsnedsättning, psykosociala villkor och flerspråkighet),
- skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete, samt lärarens professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad, samt
- fältuppgift.
I delkurs 3 behandlas:
- vetenskapligt grundad kunskap om skolframgång och skolutveckling samt beprövad erfarenhet av lokal och regional organisering av skolutveckling. Faktorer som utmärker framgångsrika och mindre framgångsrika skolor,
- skolframgång på klassrumsnivå: undervisningsutveckling och undervisningskvalitet samt
- centrala faktorer för långsiktig och hållbar kompetensutveckling för lärare.
- lärarens professionella ledarskap i klassrummet med fokus på elevers engagemang och motivation,
- teorier om hur grupper fungerar och utifrån sociala situationer diskutera strategier för konfliktförebyggande arbete utifrån lärarens ledarskap,
- allmändidaktiska perspektiv på det pedagogiska ledarskapet,
- utmaningar för kommunikation och lärande,
- hur digital teknik kan bli ett meningsfullt och stimulerande verktyg i lärares undervisning och elevers lärande,
- didaktiska och organisatoriska villkor för att få till stånd en samarbetsdriven undervisning med digital teknologi,
- forskning och konkreta exempel från undervisning och samarbete för att organisera, planera och genomföra undervisning med digitala lärresurser i olika kontexter och skolämnen,
- forskning och praktisk kunskap om estetiska lärprocesser i undervisningen.
I delkurs 2 behandlas:
- forskning och beprövad erfarenhet om lärande och undervisning med fokus på relationers betydelse i förhållande till inkludering, funktionsnedsättning, psykosociala villkor och flerspråkighet,
- forskning och beprövad erfarenhet om samverkan med elever, kollegor, föräldrar och andra berörda, som t.ex. olika myndigheter,
- olika former av nationell och internationell styrning av skolan med fokus på rätten till en likvärdig utbildning (med särskild hänsyn till funktionsnedsättning, psykosociala villkor och flerspråkighet),
- skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete, samt lärarens professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad, samt
- fältuppgift.
I delkurs 3 behandlas:
- vetenskapligt grundad kunskap om skolframgång och skolutveckling samt beprövad erfarenhet av lokal och regional organisering av skolutveckling. Faktorer som utmärker framgångsrika och mindre framgångsrika skolor,
- skolframgång på klassrumsnivå: undervisningsutveckling och undervisningskvalitet samt
- centrala faktorer för långsiktig och hållbar kompetensutveckling för lärare.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Godkänt på termin 1 på grundlärarprogrammet förskoleklass och årskurs 1-3 respektive årskurs 4-6 samt
- för inriktning FK-3: Svenska för grundlärare i föreskoleklass och årskurs 1-3 samt godkänd VFU i Svenska för grundlärare i föreskoleklass och årskurs 1-3 II samt godkänt på 45 hp ämnesstudier från termin 3-5.
- för inriktning 4-6: Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 samt godkänd VFU i Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 II och godkänt på 45hp ämnesstudier från termin 3-6.
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 4)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 3)
- Grundlärarprogrammet: Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (läses år 3)
- Grundlärarprogrammet: Verksamhetsintegrerat program åk.4-6 (läses år 4)