Lärande och undervisning i anpassade skolan Del I, 15hp (1-15). Ingår i Lärarlyftet
15.0 HPI kursen behandlas
- Utbildning för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning ur ett historiskt och nutida perspektiv
- Anpassade skolans organisation och styrdokument samt mottagandet i anpassade skolan
- Aktuella teorier och forskning om intellektuell funktionsnedsättning ur olika perspektiv, såsom psykologiskt, sociologiskt och genusperspektiv
- Intellektuell funktionsnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Kommunikations-, språk- och begreppsutveckling som grund för lärande
- Kartläggning av undervisningsmiljöer
- Utbildning för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning ur ett historiskt och nutida perspektiv
- Anpassade skolans organisation och styrdokument samt mottagandet i anpassade skolan
- Aktuella teorier och forskning om intellektuell funktionsnedsättning ur olika perspektiv, såsom psykologiskt, sociologiskt och genusperspektiv
- Intellektuell funktionsnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Kommunikations-, språk- och begreppsutveckling som grund för lärande
- Kartläggning av undervisningsmiljöer
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
uppdragsutbildning vid universitet och högskolor, som har antagits till Lärarlyftet - Speciallärarutbildning med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning (LASUL IFLL) och är godkänd på kursen Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde, 15 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
LLAUF1
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.