Kemi med didaktisk inriktning 4
7.5 HPUnder kursen presenteras och diskuteras bland annat:
- grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och deras relevans för forskningsetik,
- användandet av vetenskapliga databaser,
- vetenskaplig litteratur med relevans för det valda området inom kemididaktik,
- behovet av att inhämta ytterligare kunskaper,
- vetenskapliga artiklar inom ett vidare område än det valda,
- praxis vid rapportering och publicering av forskningsresultat,
- referenshantering och citering vid vetenskapligt skrivande,
- plagiering och upphovsrätt och
- projektplanering.
Kursen förutsätter att studenten arbetar självständigt och aktivt tar eget ansvar för sitt lärande. Den undervisning som erbjuds på kursen kan variera från ett kurstillfälle till ett annat beroende på antal studenter och valda områden.
- grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och deras relevans för forskningsetik,
- användandet av vetenskapliga databaser,
- vetenskaplig litteratur med relevans för det valda området inom kemididaktik,
- behovet av att inhämta ytterligare kunskaper,
- vetenskapliga artiklar inom ett vidare område än det valda,
- praxis vid rapportering och publicering av forskningsresultat,
- referenshantering och citering vid vetenskapligt skrivande,
- plagiering och upphovsrätt och
- projektplanering.
Kursen förutsätter att studenten arbetar självständigt och aktivt tar eget ansvar för sitt lärande. Den undervisning som erbjuds på kursen kan variera från ett kurstillfälle till ett annat beroende på antal studenter och valda områden.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Varit registrerad på Kemi med didaktisk inriktning I (30 hp), Kemi med didaktisk inriktning II (30 hp) samt Kemi med didaktisk inriktning III (30 hp). Minst 75 hp av dessa skall vara godkända. Motsvarandebedömning kan göras.