Designmönster, Java och UML
7.5 HPKursens syfte är att ge insikt i den speciella designproblematik som objektorienterad mjukvaruutveckling medför. Kursen har även som syfte att introducera designmönster (design patterns) som verktyg för att skapa robusta Java-applikationer samt förbättra möjligheten till organisation och underhåll av programvara. Designmönster är standardiserade metoder för att sätta samman objekt och klasser för att lösa vanliga konstruktionsproblem. Utvecklare av objektorienterad mjukvara bör veta hur designmönster kan användas för att förenkla utvecklingsarbetet. Kursen ger praktiska erfarenheter av Java programmering och modellering med UML-notation. Du lär dig skapa, underhålla och göra om applikationer genom att fokusera på förbättrad design och samtidigt förenkla utecklingsarbetet.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Informatik 60 hp, inklusive ISGA04 Grundläggande programmering 7,5 hp, ISGB03 Objektorienterad modellering 7,5 hp samt antingen ISGB04 Programutveckling 7,5 hp eller ISGB08 Fortsättningskurs i programmering 7,5 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Urval:
programförtur/ Poäng/resultat inom förkunskapsämnet.
Kursen ingår i följande program
- IT, projektledning och affärssystem (läses år 3)
- IT-design: Systemdesign (läses år 3)
- Webbutvecklare (läses år 3)
- Webb och multimedia (läses år 3)