Affärssystem II: Kundmodeller
7.5 HPKursen tar sin utgångspunkt i att digitaliseringen kontinuerligt påverkar värdeskapandelogiker i affärsmässiga relationer och transaktioner samt i hur relationsarbete med kunder bedrivs. Ett relationsmässigt leverantör - kundperspektiv tillämpas i kursen.
Kursen behandlar följande:
- relationsmarknadsföringsperspektiv på verksamhetsprocesser och systemanvändning samt matchningsgraden mellan processer och system,
- system som syftar till att stödja kundrelationshantering, CRM, vilket är en affärsmässigt central modul i affärssystem,
- AI-tillämpningar som integreras i olika processer vilka stöds av ett CRM-system,
- kundlojalitet i relation till CRM-system och AI.
Den skriftliga inlämningsuppgiften som utförs i grupp utgörs av en akademisk projektrapport.
Projektarbetet, som löper som en röd tråd genom kursen, är akademiskt och rekommendationsinriktat. I projektarbetet ingår en empirisk studie av kundrelationshantering i relation till införande eller användning av CRM-system ur ett relationsperspektiv.
Kursen behandlar följande:
- relationsmarknadsföringsperspektiv på verksamhetsprocesser och systemanvändning samt matchningsgraden mellan processer och system,
- system som syftar till att stödja kundrelationshantering, CRM, vilket är en affärsmässigt central modul i affärssystem,
- AI-tillämpningar som integreras i olika processer vilka stöds av ett CRM-system,
- kundlojalitet i relation till CRM-system och AI.
Den skriftliga inlämningsuppgiften som utförs i grupp utgörs av en akademisk projektrapport.
Projektarbetet, som löper som en röd tråd genom kursen, är akademiskt och rekommendationsinriktat. I projektarbetet ingår en empirisk studie av kundrelationshantering i relation till införande eller användning av CRM-system ur ett relationsperspektiv.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Informatik 30 hp eller Företagsekonomi 30 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- IT, projektledning och affärssystem (läses år 2)
- IT-design: Affärssystem och ekonomi (läses år 2)
Mer information
Detaljer för Distans (Ortsoberoende), 50%
- Studieort: Ortsoberoende