Spelutveckling ur spelproducentens perspektiv
30.0 HPKursen består av fyra delkurser.
Delkurs 1: Spelutveckling som fenomen (7,5 hp)
I den första delkursen lyfts de speciella förutsättningar för framställning av digitala spel. Detta inkluderar de täta återkopplingsloopar mellan speldesign, visuell och akustik design, och programmering som karaktäriserar spelproduktion. Detta innefattar också lansering och underhåll eftersom även dessa skiljer sig från annan mjukvaruutveckling. I delkursen behandlas ekosystemen runt spelutveckling, grundläggande affärsmodeller (sälja spel, sälja inne i spel, 'long tail', reklamspel samt 'aligning technology'), berättande i datorspel och spelbranschens utveckling över tid.
Delkurs 2: Agila spelutvecklingsprojekt (7,5 hp)
I delkursen förklaras motiv för agila projektformer i spelproduktion i relation till problem inom spelutveckling. Fallbeskrivningar utgår från utvecklingsmiljöer i liten studio, medelstor studio, och större studio, samt utveckling av mobilspel. Vidare behandlas spelutvecklingens olika faser: concept, pre-production, production, post-production, samt Scrum för spelutvecklare. Speciellt behandlas processer och utvecklingsmiljöer för kvalitet och visualisering av produktbacklog genom 'story mapping'.
Delkurs 3: Ledarskap i spelutvecklingsprojekt (7,5 hp)
I delkursen diskuteras begreppen ledarskap, tranformativt ledarskap och destruktivt ledarskap samt skillnader i att leda en grupp, att leda grupper, och gruppers identitet, till exempel skillnader mellan en grupp inom den egna studion och en grupp i en underleverantörsstudio med eget varumärke. I delkursen behandlas också likheter och skillnader mellan roller som leder, framför allt lead, producer och manager. I delkursen behandlas även teorier och modeller avseende individers och arbetsgruppers drivkrafter, beteenden och utveckling, speciellt vad gäller feedback för organisation, grupp och individ. Ledarskap för medarbetare med NPF-diagnos belyses.
Delkurs 4: Uppskalning av agila spelutvecklingsprojekt (7,5 hp)
I delkursen behandlas generella problem förknippade med att skala upp agilt orienterade organisationer för mjukvaruutveckling. I delkursen diskuteras olika tillvägagångssätt för att skala upp och behovet av att växla mellan lång och kort sikt i planeringen. Organisationsformer för långvarig förvaltning av spel behandlas ur spelproducentens roll i spelstudion.
Undervisning sker i form av föreläsningar, gästföreläsningar med praktiker i varje delkurs, case-seminarier, litteraturseminarier, samt riktade intervjuer med praktiker. Kursen är flervetenskaplig och innefattar teoribildningar från informatik, speciellt systemutveckling, men också från ämnena företagsekonomi, psykologi och arbetsvetenskap.
Delkurs 1: Spelutveckling som fenomen (7,5 hp)
I den första delkursen lyfts de speciella förutsättningar för framställning av digitala spel. Detta inkluderar de täta återkopplingsloopar mellan speldesign, visuell och akustik design, och programmering som karaktäriserar spelproduktion. Detta innefattar också lansering och underhåll eftersom även dessa skiljer sig från annan mjukvaruutveckling. I delkursen behandlas ekosystemen runt spelutveckling, grundläggande affärsmodeller (sälja spel, sälja inne i spel, 'long tail', reklamspel samt 'aligning technology'), berättande i datorspel och spelbranschens utveckling över tid.
Delkurs 2: Agila spelutvecklingsprojekt (7,5 hp)
I delkursen förklaras motiv för agila projektformer i spelproduktion i relation till problem inom spelutveckling. Fallbeskrivningar utgår från utvecklingsmiljöer i liten studio, medelstor studio, och större studio, samt utveckling av mobilspel. Vidare behandlas spelutvecklingens olika faser: concept, pre-production, production, post-production, samt Scrum för spelutvecklare. Speciellt behandlas processer och utvecklingsmiljöer för kvalitet och visualisering av produktbacklog genom 'story mapping'.
Delkurs 3: Ledarskap i spelutvecklingsprojekt (7,5 hp)
I delkursen diskuteras begreppen ledarskap, tranformativt ledarskap och destruktivt ledarskap samt skillnader i att leda en grupp, att leda grupper, och gruppers identitet, till exempel skillnader mellan en grupp inom den egna studion och en grupp i en underleverantörsstudio med eget varumärke. I delkursen behandlas också likheter och skillnader mellan roller som leder, framför allt lead, producer och manager. I delkursen behandlas även teorier och modeller avseende individers och arbetsgruppers drivkrafter, beteenden och utveckling, speciellt vad gäller feedback för organisation, grupp och individ. Ledarskap för medarbetare med NPF-diagnos belyses.
Delkurs 4: Uppskalning av agila spelutvecklingsprojekt (7,5 hp)
I delkursen behandlas generella problem förknippade med att skala upp agilt orienterade organisationer för mjukvaruutveckling. I delkursen diskuteras olika tillvägagångssätt för att skala upp och behovet av att växla mellan lång och kort sikt i planeringen. Organisationsformer för långvarig förvaltning av spel behandlas ur spelproducentens roll i spelstudion.
Undervisning sker i form av föreläsningar, gästföreläsningar med praktiker i varje delkurs, case-seminarier, litteraturseminarier, samt riktade intervjuer med praktiker. Kursen är flervetenskaplig och innefattar teoribildningar från informatik, speciellt systemutveckling, men också från ämnena företagsekonomi, psykologi och arbetsvetenskap.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng. Motsvarandebedömning kan göras.
Mer information
Detaljer för Campus (Karlstad), 100%
-
Övrig information:
- Del av magisterkurser inom dataspelsutveckling som tillsammans ger en magisterexamen i informatik.
- Start Hösttermin 2025
- Studieform Campus (Karlstad)
- Språk Engelska
- Kurskod ISAD01
- Anmälningskod KAU-48155
- Studietakt 100% (Dag)
- Studieperiod vecka 36–3
- Schema Visa
- Litteraturlista Visa