Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 3
30.0 HPUndervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, litteraturseminarier samt som praktisk presentation av metodik i olika fysiska aktiviteter. Teori och praktik integreras i samtliga delkurser. Undervisningen kräver aktiv närvaro av den studerande.
Delkurs 1. Friluftsliv, hälsa och ledarskap 7,5 hp
I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom ramen för skolans verksamhet. Ledarrollen problematiseras och kopplas till den professionella och personliga utvecklingen. Friluftsliv studeras med en ämnesdidaktisk inriktning, med fokus på hälso- och miljöfrämjande aspekter. Friluftsliv praktiseras genom ett vildmarksäventyr, där upplevelse och ledarskap är i fokus.
Delkurs 2. Idrottsdidaktiska modeller 7,5 hp Delkursen innebär en utveckling och fördjupning av studentens kunskaper inom det idrottsdidaktiska fältet. Undervisning i ämnet idrott och hälsa analyseras med utgångspunkt i idrottsdidaktiska modeller och teorier. Olika former av lek, idrott och friluftsliv sätts i idrottsdidaktiska sammanhang och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen behandlas de centrala styrdokumenten för idrott och hälsa kopplat till innehåll och bedömningskriterier.
Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp
I delkursen studeras veteskapsteoretiska och metodologiska ansatser, vilket utmynnar i ett själsvständigt arbete. Kursen innehåller även genomförande opposition av studentuppsats samt försvarandet av egen uppsats vilket sker i seminarieform. Förmåga till kritisk analys, metodiskt arbetssätt samt klarhet i problemformulering och redovisning betonas. Val av ämne för arbetet görs av den studerande i samråd med handledare.
Delkurs 1. Friluftsliv, hälsa och ledarskap 7,5 hp
I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom ramen för skolans verksamhet. Ledarrollen problematiseras och kopplas till den professionella och personliga utvecklingen. Friluftsliv studeras med en ämnesdidaktisk inriktning, med fokus på hälso- och miljöfrämjande aspekter. Friluftsliv praktiseras genom ett vildmarksäventyr, där upplevelse och ledarskap är i fokus.
Delkurs 2. Idrottsdidaktiska modeller 7,5 hp Delkursen innebär en utveckling och fördjupning av studentens kunskaper inom det idrottsdidaktiska fältet. Undervisning i ämnet idrott och hälsa analyseras med utgångspunkt i idrottsdidaktiska modeller och teorier. Olika former av lek, idrott och friluftsliv sätts i idrottsdidaktiska sammanhang och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen behandlas de centrala styrdokumenten för idrott och hälsa kopplat till innehåll och bedömningskriterier.
Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp
I delkursen studeras veteskapsteoretiska och metodologiska ansatser, vilket utmynnar i ett själsvständigt arbete. Kursen innehåller även genomförande opposition av studentuppsats samt försvarandet av egen uppsats vilket sker i seminarieform. Förmåga till kritisk analys, metodiskt arbetssätt samt klarhet i problemformulering och redovisning betonas. Val av ämne för arbetet görs av den studerande i samråd med handledare.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 2, eller motsvarande.
Kurskod:
IDGL03
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.