Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 2
30.0 HPUndervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, litteraturseminarier samt som praktisk presentation av metodik i olika fysiska aktiviteter. Teori och praktik integreras i samtliga delkurser. Undervisningen kräver aktiv närvaro av den studerande.
Delkurs 1: Idrottsdidaktik, 7,5 hp
I delkursen presenteras olika idrottsdidaktiska forskningstraditioner. Idrottsdidaktiska teorier analyseras, och didaktiska modeller introduceras samt jämförs med utgångspunkt från svensk och internationell idrottsdidaktisk forskning. Lärande behandlas också kopplat till undervisningens utformning och utförande. Ämnesspecifikt innehåll introduceras inför den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. I delkursen praktiseras olika typer idrottsaktiviteter.
Delkurs 2. Humanbiologi II, 7,5 hp
Delkursen behandlar hur människokroppens celler, organ och organsystem fungerar och samverkar under normala betingelser samt i samband med fysiska aktiviteter. Kursen integrerar även ett samhällsperspektiv kring förekomst av fysisk aktivitet hos barn och unga utifrån studier där fysisk aktivitet studerats i relation till hälsa. Rörelselära studeras med fokus på barns- och ungdomars idrottande i skolans undervisning. Arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet behandlas i delkursen.
Delkursen innehåller förberedelser för verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 3a. VFU, 7,5hp
Under kursen får studenten:
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda IKT i skolan.
- auskultera
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt
Delkurs 3b. VFU, 7,5hp
Under delkursen får studenten
- använda IKT i skolan,
- auskultera,
- tolka och tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering,
- praktisk tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning, med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen,
- beakta specialpedagogiska perspektiv,
- möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personal¬grupperna och eleverna inom skolan,
- fördjupa diskussionen om yrket och studentens professionsutveckling och formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Delkurs 4. Kropp, hälsa och rörelse, 7,5 hp
Olika former av fysisk aktivitet lyfts fram och relateras till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen belyses olika perspektiv på kropp och rörelse och kroppens betydelse vid identitetsskapandet. Friluftsverksamhet planeras och genomförs med fokus på lägerverksamhet. I delkursen problematiseras och analyseras olika fysiska aktiviteter utifrån dess betydelse för ungas fysiska och psykosociala utveckling.
Delkurs 1: Idrottsdidaktik, 7,5 hp
I delkursen presenteras olika idrottsdidaktiska forskningstraditioner. Idrottsdidaktiska teorier analyseras, och didaktiska modeller introduceras samt jämförs med utgångspunkt från svensk och internationell idrottsdidaktisk forskning. Lärande behandlas också kopplat till undervisningens utformning och utförande. Ämnesspecifikt innehåll introduceras inför den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. I delkursen praktiseras olika typer idrottsaktiviteter.
Delkurs 2. Humanbiologi II, 7,5 hp
Delkursen behandlar hur människokroppens celler, organ och organsystem fungerar och samverkar under normala betingelser samt i samband med fysiska aktiviteter. Kursen integrerar även ett samhällsperspektiv kring förekomst av fysisk aktivitet hos barn och unga utifrån studier där fysisk aktivitet studerats i relation till hälsa. Rörelselära studeras med fokus på barns- och ungdomars idrottande i skolans undervisning. Arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet behandlas i delkursen.
Delkursen innehåller förberedelser för verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 3a. VFU, 7,5hp
Under kursen får studenten:
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda IKT i skolan.
- auskultera
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt
Delkurs 3b. VFU, 7,5hp
Under delkursen får studenten
- använda IKT i skolan,
- auskultera,
- tolka och tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering,
- praktisk tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning, med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen,
- beakta specialpedagogiska perspektiv,
- möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personal¬grupperna och eleverna inom skolan,
- fördjupa diskussionen om yrket och studentens professionsutveckling och formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Delkurs 4. Kropp, hälsa och rörelse, 7,5 hp
Olika former av fysisk aktivitet lyfts fram och relateras till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen belyses olika perspektiv på kropp och rörelse och kroppens betydelse vid identitetsskapandet. Friluftsverksamhet planeras och genomförs med fokus på lägerverksamhet. I delkursen problematiseras och analyseras olika fysiska aktiviteter utifrån dess betydelse för ungas fysiska och psykosociala utveckling.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 1, 30 hp eller motsvarande.
Kurskod:
IDGL02
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.