Historia med didaktisk inriktning 5
22.5 HPI kursen ingår följande delkurser:
Delkurs 1, Historieskrivningens förutsättningar 7,5 hp .
Delkursen fokuserar olika historiografiska perspektiv. Förhållandet mellan historieskrivning och nationalism diskuteras. Begreppet kulturarv fördjupas, vidgas och problematiseras. Förskjutningar vad gäller tyngdpunkt och innehåll i historiebruk ur ett historiskt och samtida perspektiv behandlas.
Delkurs 2, Historiedidaktiska perspektiv 7,5 hp.
Delkursen innehåller en fördjupande orientering om historiska synteser och meta-historiska perspektiv. Kursen fokuserar särskilt på hur aktuell forskning om globala och miljöhistoriska problemområden kan syntetiseras utifrån långa tidsperspektiv. En central uppgift i historielärares professionsutövning är urval av och presentation av ett historiskt innehåll och att arbeta med att både ge sammanhang och förståelse. Kursen fördjupar kunskaper om hur historiska synteser är uppbyggda runt teoretiska antagande, hur de historiografiskt speglar den tid och det historiekulturella sammanhang de är skrivna i samt vilka didaktiska möjligheter och begränsningar som finns med att arbeta med historiska synteser i undervisningen.
Delkursen fördjupar även perspektiv på planering och genomförande av undervisning. Delkursens teoretiska och praktiska moment kopplar till kommande VFU III.
Delkurs 3, Historiedidaktiska problemställningar, 7,5 hp.
Delkursen fokuserar det historiedidaktiska forskningsläget i ett internationellt perspektiv och ger en grund för utarbetandet av en historiedidaktisk problemställning som varje student kan fördjupa i sitt kommande examensarbete.
Delkurs 1, Historieskrivningens förutsättningar 7,5 hp .
Delkursen fokuserar olika historiografiska perspektiv. Förhållandet mellan historieskrivning och nationalism diskuteras. Begreppet kulturarv fördjupas, vidgas och problematiseras. Förskjutningar vad gäller tyngdpunkt och innehåll i historiebruk ur ett historiskt och samtida perspektiv behandlas.
Delkurs 2, Historiedidaktiska perspektiv 7,5 hp.
Delkursen innehåller en fördjupande orientering om historiska synteser och meta-historiska perspektiv. Kursen fokuserar särskilt på hur aktuell forskning om globala och miljöhistoriska problemområden kan syntetiseras utifrån långa tidsperspektiv. En central uppgift i historielärares professionsutövning är urval av och presentation av ett historiskt innehåll och att arbeta med att både ge sammanhang och förståelse. Kursen fördjupar kunskaper om hur historiska synteser är uppbyggda runt teoretiska antagande, hur de historiografiskt speglar den tid och det historiekulturella sammanhang de är skrivna i samt vilka didaktiska möjligheter och begränsningar som finns med att arbeta med historiska synteser i undervisningen.
Delkursen fördjupar även perspektiv på planering och genomförande av undervisning. Delkursens teoretiska och praktiska moment kopplar till kommande VFU III.
Delkurs 3, Historiedidaktiska problemställningar, 7,5 hp.
Delkursen fokuserar det historiedidaktiska forskningsläget i ett internationellt perspektiv och ger en grund för utarbetandet av en historiedidaktisk problemställning som varje student kan fördjupa i sitt kommande examensarbete.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Historia med didaktisk inriktning 90 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Urval:
Akademiska poäng. Programförtur lärarprogrammet.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Historia (läses år 5)