Historia med didaktisk inriktning 5
22.5 HPI kursen ingår följande delkurser:
Delkurs 1, Historieskrivningens förutsättningar 7,5 hp .
Delkursen fokuserar olika historiografiska perspektiv. Förhållandet mellan historieskrivning och nationalism diskuteras. Begreppet kulturarv fördjupas, vidgas och problematiseras. Förskjutningar vad gäller tyngdpunkt och innehåll i historiebruk ur ett historiskt och samtida perspektiv behandlas.
Delkurs 2, Historiedidaktiska perspektiv 7,5 hp.
Delkursen innehåller en övergripande orientering om aktuell historiedidaktisk forskning. Vidare fördjupar och vidgar den historiedidaktikens begrepp och problem samt sätter dessa i relation till olika historievetenskapliga, historiografiska och historiska perspektiv med särskilt fokus på historieämnets identitetsskapande funktioner. Delkursen innefattar också en genomgripande och fördjupande belysning av centrala aspekter i historielärares professionsutövning med utgångspunkt i analyser av läromedel och styrdokument. Delkursen fokuserar och fördjupar enquirymetodik och omfattar planerande och genomförande av, samt reflektion kring egen och medstudenters, mikroundervisning. Delkursens teoretiska och praktiska moment kopplar till VFU III.
Delkurs 3, Historiedidaktiska problemställningar, 7,5 hp.
Delkursen fokuserar det historiedidaktiska forskningsläget i ett internationellt perspektiv och ger en grund för utarbetandet av en historiedidaktisk problemställning som varje student kan fördjupa i sitt kommande examensarbete.
Delkurs 1, Historieskrivningens förutsättningar 7,5 hp .
Delkursen fokuserar olika historiografiska perspektiv. Förhållandet mellan historieskrivning och nationalism diskuteras. Begreppet kulturarv fördjupas, vidgas och problematiseras. Förskjutningar vad gäller tyngdpunkt och innehåll i historiebruk ur ett historiskt och samtida perspektiv behandlas.
Delkurs 2, Historiedidaktiska perspektiv 7,5 hp.
Delkursen innehåller en övergripande orientering om aktuell historiedidaktisk forskning. Vidare fördjupar och vidgar den historiedidaktikens begrepp och problem samt sätter dessa i relation till olika historievetenskapliga, historiografiska och historiska perspektiv med särskilt fokus på historieämnets identitetsskapande funktioner. Delkursen innefattar också en genomgripande och fördjupande belysning av centrala aspekter i historielärares professionsutövning med utgångspunkt i analyser av läromedel och styrdokument. Delkursen fokuserar och fördjupar enquirymetodik och omfattar planerande och genomförande av, samt reflektion kring egen och medstudenters, mikroundervisning. Delkursens teoretiska och praktiska moment kopplar till VFU III.
Delkurs 3, Historiedidaktiska problemställningar, 7,5 hp.
Delkursen fokuserar det historiedidaktiska forskningsläget i ett internationellt perspektiv och ger en grund för utarbetandet av en historiedidaktisk problemställning som varje student kan fördjupa i sitt kommande examensarbete.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Historia med didaktisk inriktning 90 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Urval:
Akademiska poäng. Programförtur lärarprogrammet.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Historia (läses år 5)