Service management
15 HP
Kursen beskriver tjänsters speciella egenskaper och de följder dessa medför när det gäller ledning/styrning av tjänsteverksamheter. Särskild tonvikt läggs vid att reflektera kring värdeskapande, kundens roll, kvalitetsutveckling, ledarskap i tjänsteverksamheter och tjänstesystem. Kursen ger en översikt av den senaste forskningen inom service management.
Under kursen utvecklar studenten en förståelse för vikten av vetenskaplig metod och dess applicerbarhet på olika problemställningar inom service management. Forskningsmetodik kommer att beaktas genom diskussion avseende uppbyggnaden av utvalda vetenskapliga artiklar.
Kursen ger både bredd, genom hanteringen av de största forskningsområdena inom området, och djup genom detaljstudium av ett par erkända vetenskapliga artiklar. Föreläsarna på kursen är normalt involverade i forskning inom området.
Under kursen utvecklar studenten en förståelse för vikten av vetenskaplig metod och dess applicerbarhet på olika problemställningar inom service management. Forskningsmetodik kommer att beaktas genom diskussion avseende uppbyggnaden av utvalda vetenskapliga artiklar.
Kursen ger både bredd, genom hanteringen av de största forskningsområdena inom området, och djup genom detaljstudium av ett par erkända vetenskapliga artiklar. Föreläsarna på kursen är normalt involverade i forskning inom området.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Företagsekonomi 60 hp varav minst 30 hp på G1F-nivå eller högre.
Kursen ingår i följande program
- Civilekonomprogrammet (läses år 3)
- Internationella affärer (läses år 3)