Vetenskapliga metoder II - Metoder för att generera data
7.5 HPMed utgångspunkt i behoven som verksamma i förskolan och skolan har för att genomföra praktiknära ämnesdidaktiska studier, som syftar till att utveckla undervisningen, behandlas olika perspektiv på relevanta forskningsdesigner.
I kursen behandlas såväl kvalitativa som kvantitativa perspektiv, som fixa och flexibla strategier, för att genomföra systematiska studier i och av skolans praktik.
Vanligt förekommande metoder för datagenerering behandlas, och studenten jämför olika metoders räckvidd och förutsättningar. Vidare får studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att välja metod i relation till formulering av forskningsproblem, frågeställning och forskningsdesign.
I kursen behandlas såväl kvalitativa som kvantitativa perspektiv, som fixa och flexibla strategier, för att genomföra systematiska studier i och av skolans praktik.
Vanligt förekommande metoder för datagenerering behandlas, och studenten jämför olika metoders räckvidd och förutsättningar. Vidare får studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att välja metod i relation till formulering av forskningsproblem, frågeställning och forskningsdesign.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Lärarexamen om minst 180 högskolepoäng. Gymnasiets Svenska kurs 3 eller Svenska som
andraspråk kurs 3. Vetenskapliga metoder I, 7,5 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad