Studieplan
Forskarskolan för lärare i historia och samhällskunskap.
Doctoral studies for teachers in history and social science
Beslut om inrättande
Studieplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden 2008-05-15, Fakultetsnämnd vid Estetisk-filosofiska fakulteten 2008-05-29, Fakultetsnämnd vid Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper 2008-04-23.
Allmänna bestämmelser för utbildning på forskarnivå finns i Högskolelagen och
Högskoleförordningen.
1. Allmänt
Regeringen har beslutat tilldela Karlstads universitet i samverkan med Högskolan Dalarna medel för att driva en forskarskola för yrkesverksamma lärare i historia och samhällskunskap.
Utbildningen fokuserar på fördjupade ämneskunskaper och ämnesdidaktik och leder fram till en licentiatexamen.
Forskarskolans syfte är att utveckla empiriskt grundad kunskap om lärares ämnesdidaktiska arbete, stimulera ämnesdidaktisk begreppsutveckling samt lärares skolutvecklingsarbete på ämnesdidaktisk grund. Inom ramen för forskarskolans tema ämnesdidaktisk lärarforskning planeras tre forskningsinriktningar
- Erfarna lärares undervisningsstrategier
- Klassrumsstudier ur ämnesdidaktiskt perspektiv
- Betyg och bedömning i historia och samhällskunskap
Samverkan om utbildningen sker med skolväsendet i de kommuner från vilka de studerande rekryteras.
I enlighet med Karlstads universitets policy för jämställdhet skall genusperspektivet beaktas i utbildningen på forskarnivå. Forskarstuderande skall även få insikter om mångvetenskapliga arbetssätt och erfarenheter av möten över traditionella ämnesgränser.
Inom forskarskolans ram kan examensämne för licentiatexamen vara historia, pedagogiskt arbete eller statsvetenskap. Valet av examensämne beror på de sökandes förkunskaper.
2. Utbildningens mål
2.1 Allmänna mål
Allmänna mål för utbildning på forskarnivå beträffande kunskap och förståelse, färdighet och förmåga, samt värderingsförmåga och förhållningssätt, anges i Examensordningen(Högskoleförordningen, bilaga 2, SFS 2006:1053)
Kunskap och förståelse
För licentiatexamen skall doktoranden
- visa kunskap och förståelse inom forskningsområdet, inbegripet aktuell
specialistkunskap inom en avgränsad del av detta samt fördjupad kunskap i
vetenskaplig metodik i allmänhet och det specifika forskningsområdets metoder i
synnerhet.
Färdighet och förmåga
För licentiatexamen skall doktoranden
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra ett begränsat forskningsarbete och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt delta i forskning och
utvecklingsarbete och för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För licentiatexamen skall doktoranden
- visa förmåga att göra forskningsetiska bedömningar i sin egen forskning,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Vetenskaplig uppsats/ Vetenskaplig avhandling(doktorsavhandling)
För licentiatexamen skall doktoranden ha fått en vetenskaplig uppsats om minst 60 högskolepoäng godkänd (Högskoleförordningen, examensordningen).
2.2 Mål inom forskarskolan
Mål för Forskarskolan för lärare i historia och samhällskunskap vid Karlstads universitet utgörs av följande.
För licentiatexamen skall den forskarstuderande
- visa förmåga att genomföra kvalificerad analys över det egna yrkesarbetet samt koppla denna reflektion till forskning om yrket
- visa fördjupade ämneskunskaper i historia eller samhällskunskap
- ha visat förmåga att genomföra en vetenskaplig undersökning inom sitt yrkesområde
- visat fördjupad insikt i ämnesdidaktisk problemformulering samt vetenskapliga
forskningsmetoder
- ha visat fördjupade insikter och färdigheter i ämnesdidaktiskt skolutvecklingsarbete
Den forskarstuderande skall dessutom ha fått en vetenskaplig uppsats om 67,5 högskolepoäng godkänd.
3. Behörighet
Behörig att antas till utbildning på forskarnivå är den som uppfyller villkor för såväl grundläggande som särskild behörighet och som har sådan förmåga i övrigt som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen (Högskoleförordningen, 7 kap, 35§.
3.1 Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande
kunskaper. Fakultetsnämnden får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet om det finns särskilda skäl(Högskoleförordningen, 7 kap, 39§)
3.2 Särskild behörighet
Särskild behörighet innebär att den sökande skall ha en lärarexamen som innefattar ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng2 (hp) (10 poäng). Den sökande skall ha tjänstgjort som lärare i minst två år.
Särskild behörighet att antas till Forskarskolan med inriktning mot Historia har den som godkänts för minst 90 hp (60 poäng) i historia eller på något annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Särskild behörighet att antas till Forskarskolan med inriktning mot Statsvetenskap har den som godkänts för minst 120 hp (80 poäng) i samhällskunskap eller på något annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Särskild behörighet att antas till Forskarskolan med inriktning mot Pedagogiskt arbete har den som godkänts för minst 60 hp (40 poäng) i samhällsorienterande ämnen eller 60 hp (40poäng) i historia eller på något annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
3.3 Övergångsbestämmelser
Den som före den 1 juli 2007 uppfyller kraven på grundläggande behörighet för tillträde till forskarutbildning skall även därefter anses ha grundläggande behörighet för tillträde till utbildning på forskarnivå, dock längst till utgången av juni 2015. (SFS 2006:1053)
4. Antagning
Ansökan om antagning till utbildning på forskarnivå sker i den ordning som fastställts av universitetsstyrelsen vid Karlstads universitet.
4.1 De forskarstuderandes antagning och organisatoriska hemvist m.m.
Till forskarskolan är knutna forskarutbildningsämnena historia, statsvetenskap och pedagogiskt arbete. De forskarstuderande antas vid respektive ämne på forskarnivå men har sin primära organisatoriska hemvist inom forskarskolan.
En forskarstuderande skall anses vara ansluten till forskarskolan om han eller hon har antagits vid ett för forskarskolan särskilt anordnat antagningstillfälle.
För de forskarstuderande som ansluts till forskarskolan ersätter forskarskolans studieplan de enskilda ämnenas studieplaner.
Enligt den studieordningen som trädde i kraft 2007-07-01 (Högskoleförordningen, SFS 2006:1053) anges utbildningars omfattning i högskolepoäng, där 1,5 högskolepoäng motsvarar en veckas heltidsstudier (motsvarar 1 poäng).
Den forskarstuderande bedriver sin utbildning i samråd med den av forskarskolans styrgrupp utsedde handledaren och biträdande handledaren.
5. Urval
Urval bland behöriga sökande till utbildningen på forskarnivå görs med hänsyn till den bedömda förmågan att framgångsrikt genomgå sådan utbildning. En jämn fördelning mellan de ämnen som ingår i forskarskolan eftersträvas.
Urvalet baseras på den sökandes tidigare studieresultat med betoning på kvaliteten hos de självständiga skriftliga arbeten av forskningskaraktär som genomförts av den sökande samt av en inför ansökan författad projektskiss.
Vidare beaktas de sökandes forskningsinriktning, tillgången till handledarkompetens samt den sökandes förmåga till aktivt deltagande i forskarskolans forskningsmiljö.
6. Utbildningens innehåll och uppläggning
Licentiatexamen innebär en utbildning på heltid under två år, motsvarande 120 högskolepoäng.
Utbildningen innehåller dels en kursdel och dels ett självständigt arbete (uppsats). För licentiatexamen omfattar kursdelen 52,5 högskolepoäng. Utbildningen omfattar inte universitetets gemensamma kurser för utbildning på forskarnivå.
6.1 Kurser
I utbildningen ingår följande kurser, som samtliga är obligatoriska:
- Samhällsförändringar i dagens värld mot en modernhistorisk bakgrund. 15 hp
- Introduktion till ämnesdidaktik 7,5 hp
- Utbildningshistoria 7,5 hp
- Ämnesdidaktisk kurs inom historia alternativt samhällskunskap 7,5 hp
- Vetenskaplig teori och metod 15 hp
6.2 Licentiatuppsats
Deltagare i forskarskolan skall utarbeta en vetenskaplig uppsats för licentiatexamen.
Licentiatuppsats kan antingen vara ett vetenskapligt sammanhängande verk d.v.s. en monografi eller en sammanläggningsavhandling. Uppsatsen skall försvaras vid ett licentiatseminarium. För mer information se gällande policydokument - Regler för licentiatuppsats.
Ämne för licentiatuppsatsen väljs i samråd med handledare och examinator. Ämnet skall ingå i forskarskolans profilområde ämnesdidaktisk lärarforskning.
6.3 Handledning
Den som antagits till utbildningen har rätt till handledning enligt gällande antagningsordning för utbildning på forskarnivå vid Karlstads universitet.
6.4 Individuell studieplan
Vid studiernas början skall den forskarstuderande i samråd med sina handledare upprätta en individuell studieplan. Studieplanen skall innehålla en tidsmässigt realistisk planering för utbildningen samt för handledning. Planen skall också innehålla en projektbeskrivning samt aktuella forskningsetiska överväganden.
Den individuella studieplanen skall kontinuerligt, minst en gång per år, följas upp med kommentarer och eventuella korrigeringar i skriftlig form.
6.5 Examination
Examen inom forskarskolan kan avläggas inom historia, statsvetenskap eller pedagogiskt arbete.
Examination av kurser sker enligt gällande kursplaner. Licentiatuppsats examineras enligt gällande policydokument vid Karlstads universitet.