STUDIER OM BARNS LIVSVILLKOR OCH HÄLSA
SOFIA-studien
Flera pågående och planerade studier genomförs inom ramen för den longitudinella studien om barns sociala och fysiska utveckling, insatser och anpassning (SOFIA-studien) som bedrivs i samarbete med Karlstad kommun och Örebro universitet.
Det övergripande syftet med SOFIA-studien är att bättre förstå utvecklingen av barns sociala, fysiska och psykiska hälsa, inklusive normbrytande beteende. Studien syftar också till att studera vilka insatser som ges och hur samverkan sker över tid kring barn med uppmärksammade svårigheter. Målet är att studien ska ge kunskap om barns utveckling som ska kunna användas för att förbättra insatser och det praktiska arbetet med barn och unga.
SOFIA-studien är en pågående prospektiv longitudinell studie där cirka 2000 barn i en medelstor svensk kommun har följts sedan de gick i förskolan och var 3–5 år gamla. Hittills har bland annat vårdnadshavare och pedagoger svarat på frågor om barnet och barnets situation vid sex olika tillfällen (2010, 2011, 2012, 2015, 2018 och 2021). I de två senaste datainsamlingarna har barnen/ungdomarna också fått svara på frågor om sig själva. Under 2024 genomförs den sjunde datainsamlingen genom enkät- och intervjustudie med SOFIA-ungdomarna. Den långsiktiga planen är att uppföljande undersökningar ska genomföras vid ytterligare 6-10 tillfällen till dess att deltagarna nått 65-75 års ålder.
Forskare vid Karlstads universitet fokuserar på hälsa, skolrelaterade faktorer och social utsatthet. SOFIA-baserad forskning vid Örebro universitet har fokus på riskfaktorer för kriminellt beteende.
Mer information här
Projektperiod: 2010 –
Finansiär: Vetenskapsrådet, FORTE med flera.
Deltagande forskare: Evelina Landstedt, Birgitta Persdotter och Victoria Lönnfjord.
Hand in Hand We Stand – Samverkan för att främja ungas psykiska hälsa i skolmiljö
Målet med forskningsprojektet är att utveckla en modell för hälsofrämjande arbete i skolmiljö med fokus på psykisk hälsa bland barn och ungdomar. Projektets syfte är att möta behovet av hållbara insatser för att främja av psykisk hälsa genom samskapande av kunskap mellan elever, skolpersonal och forskare. Ett mål är även att stärka samarbetet mellan skolans professioner, i synnerhet mellan elevhälsan och lärare. Forskningen bygger på nära samverkan mellan forskare vid Karlstads universitet och elever, lärare, elevhälsopersonal och rektorer vid tre skolor. Projektet förväntas leda till ny kunskap om hur framgångsrikt hälsofrämjande arbete med fokus på ungas psykiska hälsa kan genomföras i skolmiljö.
Projektet är knutet till Centrum för forskning om barns och ungas psykiska hälsa och uppväxtvillkor (CBU) vid Karlstads universitet. https://www.kau.se/cbu/hand-hand-we-stand
Projektperiod: 2023 – 2025. Finansiär: Familjen Kamprads stiftelse
Deltagande forskare: Evelina Landstedt och Victoria Lönnfjord.
Utvärdering av ”Stopp! Min kropp!”
I samarbete med Rädda Barnen och the World Childhood Foundation.
Fokus är att utvärdera en skolbaserad intervention – Stopp! Min kropp! - vars syfte att underlätta för barn att berätta om upplevelser relaterade till kropp, samtycke, övergrepp och skam. Interventionen innehåller fysiskt material, filmer samt ett digitalt spel och levereras av lärare inom ramen för skolornas ordinarie undervisning. Målgruppen är barn i årskurs 2 och 3. Utvärderingen sker genom ett nytänkande digitalt utvärderingsinstrument som barn är delaktiga i skapandet av.
Det övergripande syftet med projektet är att utvärdera programmet Stopp! Min kropp! med fokus
på kunskap relaterat till känslor, kropp, övergrepp, samtycke, hemligheter och säkerhet online.
Projektets två delstudier har följande syften:
1. Att producera ett digitalt utvärderingsinstrument med hög validitet och reliabilitet för mätning av
barns kunskap relaterat till känslor, kropp, övergrepp, samtycke, hemligheter och säkerhet online.
2. Att utvärdera huruvida en intervention fokuserad på arbete med skolmaterial och digitalt spel i
skolmiljö innebär skillnad i elevers kunskaper och om skilda effekter kan identifieras för
skolmaterial respektive spel.
Projektperiod: 2022 - 2025
Deltagande forskare: Evelina Landstedt och Victoria Lönnfjord.
Ungas utsatthet för våld och kränkningar
En longitudinell studie om ungdomars erfarenheter av olika typer av våld. Samarbete med Mittuniversitetet.
Deltagande forskare: Evelina Landstedt.
Ofärdens barnbarn (Grandchildren of misfortune GRAM) – betydelse av resiliens i relation till multigenerationella mönster av ojämlikhet
I samarbete med Stockholms universitet. Finansieras av Vetenskapsrådet 2020-2022.
Deltagande forskare: Evelina Landstedt.
Social integration, religiositet och psykiskt välbefinnande
Barn och ungdomar som migrerar mellan länder upplever ofta psykosociala utmaningar då de behöver hitta nya relationer, orientera sig i samhället och hantera existentiella frågor i det land där de bosätter sig.
Olov Aronson har undersökt hur barn och ungdomar med utländsk bakgrund bildar vänskapsrelationer till jämnåriga samt vilka förutsättningar som är viktiga för att de ska lyckas skapa vänskapsrelationer till jämnåriga som har en annan bakgrund än dem själva. Forskningen har fokuserat på barns och ungdomars vänskapsrelationer inom sina skolklasser och har påpekat hur faktorer relaterade till skolornas organisering och vuxnas engagemang har betydelse för barnens och ungdomarnas vänskapsrelationer. Olov Aronson har även undersökt hur det psykiska välbefinnandet hos barn och unga med inhemsk och utländsk bakgrund påverkas av deras sociala relationer till jämnåriga och av deras vardagliga religiösa praktiker.
Forskningen bedrevs 2017-2022.