Levd erfarenhet, neurodiversitet, skolgång, LENS
I forskningsprojektet planerar vi en studie om elever som någon gång under sin skoltid har varit i behov av extra stöd, på grund av upplevda skolsvårigheter. Det kan till exempel handla om svårigheter med koncentration och uppmärksamhet, samspel och kommunikation. Stödbehoven kan ha koppling till neuropsykiatriska svårigheter, men eleverna behöver inte ha haft någon diagnos. Syftet med studien är att undersöka hur stödåtgärder i skolan kan påverka elevernas kunskapsutveckling och mående.
Forskning visar att pojkar är kraftigt överrepresenterade när det gäller stödinsatser i skolan, liksom då det gäller neuropsykiatriska svårigheter, samtidigt som flickors skolsvårigheter kan vara svårare att upptäcka. Forskning visar också att lärare ibland gör olika bedömningar och föreslår olika åtgärder för pojkar och flickor med liknande svårigheter, därför är det viktigt att analysera forskningsresultat ur ett genusperspektiv.
Forskningsprojektet bygger på två studier:
Analys av enkätdata från SOFIA-studien. Enkätstudien startade år 2010 och pågick till 2024, och omfattade omkring 2000 barn/unga födda 2005-2007. Vid sju tillfällen har vårdnadshavare, pedagoger, och eleverna själva (från mellanstadiet och uppåt), besvarat enkäter om bland annat barnen/elevernas kunskapsutveckling och mående.
En intervjustudie. Vi planerar att intervjua omkring 30 unga vuxna i åldrarna 18–21 år som deltagit i SOFIA-studien, för att få ta del av deras erfarenheter av skoltiden.
Ett övergripande mål med forskningsprojektet är att utveckla kunskap om elevers utvecklingsvägar och skolerfarenheter över tid. Kunskapen kan bidra till ökad likvärdighet i skolan och förbättrade förutsättningarna för att erbjuda fungerande stöd så att barn och elever i skolsvårigheter får den utbildning de har rätt till –oavsett kön.
Forskare i projektet är Åsa Olsson, docent i pedagogiskt arbete, Evelina Landstedt, professor i socialt arbete, och Fanny Gyberg, lektor i psykologi. I projektet medverkar även projektassistenterna Cathrine Andersson-Busch och Sara Roos