Schema för alla sessioner
Session 1, tisdag 30 november, 13.30 - 15.00
Session 1 a, Tema Lärarutbildning, Lagerlöfsalen, Chair Annica Löfdahl Hultman
- Granskning på vilka(s) villkor? Bedömning, kvalitetsuppfattningar och legitimering av färdighetsprov till musiklärarutbildningar. (Ragnhild Sandberg-Jurström och Monica Lindgren)
- Barns rättigheter som kunskapsfält i svensk lärarutbildning. (Åsa Olsson) Lokal Kau-presentation
- Förskollärarstudenters lärartillblivelse. En pilotstudie 2017-2021. (Katarina Ribaeus och AnnBritt Enochsson) Lokal Kau-presentation
- ”Lärande i känslomässigt utmanande situationer. En studie av lärar- och läkarstudenter” (Annika Östman Wernersson och Henrik Lindqvist)
Session 1b, Tema IT och Digitalisering (I), Frödingsalen, Chair Monica Rosén
- När IT i skolan tar form - En studie av ett avancerat användande av digitala teknologier i svensk gymnasieskola. (Anders D. Olofsson, Ola Lindberg)
- Uppkopplade klassrum. Nya literacypraktiker bland gymnasieelever i de smarta telefonernas tidevarv. (Christina Olin-Scheller, Marie Nilsberth)
- Didaktisk design och visuell literacitet - verktyg för visuell analys och kunskapsvisualisering. (Linnea Stenliden)
Session 1 c, Tema Specialpedagogik, Fryxellsalen, Chair Vibeke Grøver
- Öglan (Öva grundläggande aritmetik och numeriska färdigheter): Applikation till Surf-platta som didaktiskt verktyg för personer med utvecklingsstörning att lära den grundläggande aritmetiken. (Anna Levén)
- Varför är ungdomar med utvecklingsstörning så svaga läsare? En jämförelse av person- och miljöfaktorer som predicerar läsförmåga. (Åsa Elwér)
- Inkludering genom lärande i grupp: En studie med mixed metod design. (Nina Klang)
Session 2, tisdag 30 november 15.30 - 17.00
Session 2a, Tema Förskola, Lagerlöfsalen, Chair Robert Thornberg
- Svenska förskolereformers effekter på barns skolresultat. (Jens Dietrichson)
- Lärande i staden: tidsrumsliga aspekter av en mobil förskolepedagogik. (Katarina Gustafsson och Danielle Ekman Ladru)
- Broar för naturvetenskap: kontinuitet i övergångar mellan förskola, förskoleklass och årskurs 1-3. (Bodil Sundberg)
Session 2b, Tema IT och Digitalisering(II), Frödingsalen, Chair Camilla Bardel
- Lära programmering hands-on: förståelse för pedagogiska effekter och neurala processer. (Anna Eckerdal, Sara Bengtsson och Kristina von Hausswolff)
- Revideringar i digitalt samskrivande. (Nigel Musk)
- Algoritmer och källkritik: Ungas förståelser och samhällets förväntningar. (Jutta Haider)
Session 2c Tema SO-didaktik, Fryxellsalen, Chair Christian Lundahl
- Globala konflikter med lokala konsekvenser – lärande och diskussioner om mellanösternkonflikter i svenska klassrum. (Karin K Flensner)
- Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i So-ämnen i grundskolans mellanår 4-6. (Sara Blank, Martin Stolare och Gabriel Bladh) Lokal Kau-presentation
Session 3, onsdag 1 december, 9.30 - 11.00
Session 3a, Tema yrkesutbildning, Fryxellsalen, Chair Vibeke Grøver
- Kritiskt tänkande i yrkesämnesundervisning? Medborgarskapande i yrkesprogrammens styrdokument och klassrumspraktik. (Per-Åke Rosvall)
- Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning. (Nina Kilbrink, Stig Börje Asplund, Hamid Asghari och Minna Arvidsson)
- Yrkesdidaktikers syn på sitt uppdrag. (Annelie Andersén, Hamid Asghari, Maria Petersson)
Lokal Kau-presentation
Session 3b, Tema Skolan som system, Lagerlöfsalen, Chair Christian Lundahl
- Att utforska de svårfångade olikheterna - Likvärdighet och kunskapssegregation i undervisningsprocesser. (Ninni Wahlström)
- INSTÄLLT Varför krisar i skolan? Föränderliga diskurser och trögrörliga tankefigurer i skolkrisdebatten 1950-2020. (David Sjögren)
- En särskild skola? En enkätstudie om särskolan. (Susanne Hansson och Karin Bengtsson) Lokal KAU-presentation
Session 3c, Ma/NV-didaktik, Frödingsalen, Chair Camilla Bardel
- Industriinitiativ i skolan – möjligheter och utmaningar för skolans NO- och teknikundervisning. (Lena Hansson, Marie Andree)
- Epigenetik som allmänbildning och del av skolans biologiundervisning. (Niklas Gericke, Karin Thörne och Birgitta Mc Ewen)
- Problemlösning i förskoleklass. (Jorryt van Bommel) Lokal Kau-presentation
Session 4, onsdag 1 december, 11.30 - 13.00
Session 4a, Tema Ung i skolan, Fryxellsalen, Chair Robert Thornberg
- Unga transpersoners erfarenheter i skolan. (Irina Schmitt) Inställt
- Skolbetyg, kognitiv prestation, och utbildningsval: Samspel mellan genus och samhällsförändring. (Agneta Herlitz)
- Brottsplats skola: Förrättsligande av unga som offer och förövare i skolan. (Johannes Lunneblad)
Session 4b, Tema Lärares arbete, Lagerlöfsalen, Chair Annica Löfdahl Hultman
- Väg-skäl II - En longitudinell och jämförande studie av val och ideal i två lärargenerationer. (Ulla-Karin Nordänger, Per Lindqvist)
- Lärarna och skolmarknaden. Lärares fördelning över skolor och skolors rekrytering av lärare före och efter marknadsreformerna under 1990-talet. (Emil Bertilsson, Magnus Persson, Per Dannefjord och Ylva Bergström)
- INSTÄLLT Religionsundervisning i senmoderna Sverige: lärarprofessionalitet på gränsen mellan offentligt och privat. (Anders Sjöborg, Malin Löfsted och Maximilian Broberg)
- Lärares kollegiala planering: Ämnesdidaktik som skolutveckling. (Kenneth Nordgren, Yvonne Liljekvist och Martin Kristiansson) Lokal Kau-presentation
Session 4c, Tema Språk- och litteraturdidaktik, Frödingsalen, Chair Monica Rosén
- Att läsa eller inte läsa: En studie av grundskolans läspraktiker (Monika Vinterek)
- Flerspråkiga praktiker: en resurs i engelskundervisningen? (Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund och Pia Sundqvist)
- Språkkaféet som social mötesplats och arena för språkträning. (Silvia Kunitz)
- Kraftfull kunskap om språk och migration i svenska och norska läromedel. (Lise Iversen Kulbrandstad (Högskolen i Innlandet) och Birgitta Ljung Egeland) Lokal Kau-presentation