Lennart Karlsson
Lennart Karlsson är universitetsadjunkt i pedagogik, frontersupport inom rektorsutbildningen och forskar om kopplingen mellan digital kompetens och skolledarens pedagogiska ledarskap.
I mitt avhandlingsprojekt, som nu planeringsmässigt börjar ta sin slutgiltiga form, fokuserar jag digital kompetens ställt i relation till skolledarens pedagogiska ledarskap. Primärt är syftet att belysa det friutrymme för pedagogiska val som eventuellt skapas, eller möjligen lämnas kvar, utifrån på- verkan av olika formuleringssfärer som t.ex. internationella och nationella policys/styrdokument; en grå sektor i form av olika marknadsaktörer; och inte minst den interna organisationens förhållande till andra enhetsområdens ansvar. Helheten kommer förhoppningsvis att nås genom att ett antal frågor riktas mot underliggande aspekter längs vägen. Grundläggande är naturligtvis frågan ”Vad är digital kompetens?”. Jag hoppas att jag ska kunna uttala mig om hur policy görs i lite olika arenor och hur digital kompetens förstås utifrån kontext vilket även ger ett historiskt perspektiv på kunnigheten. Varför kunnighet ibland istället för kompetens? Det får bli en ”cliffhanger”, mängden tillåtna ord räcker helt enkelt inte till!
/Lennart Karlsson