Lena Karlberg
Lena Karlberg är universitetsadjunkt i pedagogik, utbildningsledare inom rektorsutbildningen och forskar för att synliggöra de förutsättningar som hindrar respektive främjar rektors möjlighet att agera på den lokala skolvnivån.
Min avhandling syftar till att fördjupa förståelsen av vad som sker när rektor tar sig an uppdraget att "särskilt verka för att utbildningen utvecklas" (2 kap 9§ skollagen). Genom att studera processen på den lokala skolnivån är ambitionen att synliggöra de förutsättningar som hindrar respektive främjar rektors möjlighet att agera - sett ur rektors perspektiv.
Valet av en praktikteori som teoretisk utgångspunkt riktar fokus från rektor som individ, mot omgivningen. Studien skiljer sig därigenom från annan skolutvecklingsforskning, främst den skoleffektivitetsforskning som betonar betydelsen av rektors ledarskap. Med stöd av analysinstrumentet praktikarkitekturer identifieras de "arrangemang" (kulturellt - diskursiva, materiellt - ekonomiska och socialt - politiska), som möjliggör respektive begränsar olika praktiker vilka rektorer antingen är en del av eller påverkas av. Bakgrunden till mitt intresse är den nationella diskussion som förs om skolors oförmåga att vända trenden mot sjunkande resultat. Rektor utpekas som en viktig aktör, men också som en del i problemet på grund av bristande ledarskap och kunskaper om systematiskt kvalitetsarbete. Den metodologiska ansatsen är aktionsforskning.
/Lena Karlberg