Om Rose
Rose är en flervetenskaplig forskargrupp med ett särskilt intresse för ämnesdidaktik - lärande och undervisning i ämnen. Det omfattar hur innehållet i undervisningen väljs ut och hur olika undervisningsmetoder påverkar och formar ämnesinnehållet, från grundskola till högskola. Fokus ligger på det som händer i klassrummet, och på samspelet mellan lärare och elever i lärandeprocessen. En viktig del i forskningen är att bidra till teori- och praktikutveckling i skola och lärarutbildning.

Utgångspunkten för forskningen är att frågor om en social, ekonomisk och miiljömässigt hållbar samhällsutveckling behöver ställas i relation till undervisning och lärande. Den breda, interdisciplinära ämnesdidaktiska ansatsen skapar möjligheter att möta utbildningssektorns behov av breda, forskningsbaserada modeller för dagens globala utmaningar. Forskningsmiljöns sammansättning av kompetenser från flera fält, skapar även förutsättningar för att utveckla en fördjupad komparativ ämnesdidaktisk ansats för att systematiskt beforska skillnader och likheter mellan ämnen.
En viktig aspekt av forskargruppens arbete är att utveckla och bidra till att etablera ett gemensamt ämnesdidaktiskt språk, genom att arbeta med teoretiska begrepp som kraftfull kunskap (powerful knowledge), transformation och kunskapsteoretisk (epistemisk) kvalitet.
