Historik
Forskargruppen Rose, Research on Subject-specific Education, etablerades 2015. Det var en formalisering av samarbetet mellan tre ämnesdidaktiska forskningscentra vid Karlstads universitet: CSD - Centrum för samhällsvetenskapernas didaktik, CSL - Centrum för språk- och litteraturdidaktik samt Smeer - Science, Mathematics and Engineering Education Research. Med sin tvärvetenskapliga och komparativa ansats kompletterar Rose dessa forskningsmiljöer och bidrar med en vetenskaplig förstärkning inom fältet ämnesdidaktik.

Forskningsprogrammet för åren 2017-2020 utgick från begreppet transformation, i betydelsen välja ut, sekvensera och omvandla ett kunskapsinnehåll till undervisning. Denna transformationsprocess innebär att skolämnen (åter)skapas vid varje undervisningstillfälle. I programmet har ett en särskild aspekt av transformation varit att undersöka vad Powerful Knowledge - kraftfull kunskap - kan innebära teoretiskt och empiriskt i skolans olika ämnen. Med utgångspunkt i det teoretiska ramverket och med en komparativ ämnesdidaktisk ansats riktades forskningsintresset under perioden till tre samhällsrelevanta teman: ”Formella och informella ämneskonstruktioner med ett specifikt fokus på digitala verktyg”, ”Transformation av begreppet hållbar utveckling” samt ”Migration och kraftfull kunskap”. Dessa teman har vidareutvecklats och breddats under projekttiden och ytterligare ett centralt begrepp - epistemisk kvalitet – har urskilts och lagts till det gemensamma teoretiska ramverket.
Rose har sedan starten arbetat strategiskt för att utveckla det internationella kontaktnätet, bland annat genom fördjupade samarbeten inom den nordiska ämnesdidaktiska miljön. Samarbeten har etablerats och formaliserats genom extern finansiering med andra europeiska forskargrupper, till exempel inom nätverket Koss - Knowledge and Quality across School Subjects and Teacher Education, samt EBAN - Education and Bildung in the Anthropocene.
ROSE har äve erhållit extern finansiering för tre forskarskolor med sammanlagt ett tjugotal doktorander.
