Välkommen till Ozlab
Welcome to Ozlab
Användarlabbet vid Karlstads universitet används av olika ämnen och i samarbete med externa aktörer. Där sker också egen metodologisk utveckling av metoder för interaktionsdesign, framför allt kring Ozlab som är ett webbaserat system för experimenterande med användargränssnitt utan programmering. Tekniken passar för utveckling av interaktivitet på alla möjliga enheter. Även oerfarna gränssnittsdesigners (men gärna "innehållsproffs") kan improvisera fram och testa interaktiva idéer med sina tänkta användare.
Det unika med Ozlab är att man simulerar all interaktion. Man gör skisser och prototyper fungerande utan att behöva programmera. Användaren tror att det är ett fungerande program man interagerar med men i verkligheten är det testledaren ("Wizard") i kontrollrummet som styr alla händelser. Ozlab kan användas både i studiomiljö, t.ex. tillsammans med eyetracker, samt via webbläsare på distans. Enkelheten innebär att man kan testa många olika prototypförslag och därmed inte behöva fastna vid en enda idé innan man sett testanvändares reaktioner.
Eyetracking i medierna
En del forskning i användalabbet baseras på eyetracking. En artikel i ACM Transaction on Privacy and Security från 2020 plockades upp av nättidningen Sidewalk Talk.
Nyheter
2024-06-14 Disputation: Malin Wik om ozlabprototyping
Prototyping with purpose: Increasing participatory design with malleable interactive prototypes är titeln på Malin Wiks doktorsavhandling (publicerad i Karlstad University Studies 2024:17). Malin gick en gång i tiden webbutvecklarprogrammet, blev sedan labingenjör i användarlabbet, tog en masterexamen, och blev doktorand. Under många år har hon varit med att forma HCI-undervisningen och Ozlabsystemet. Det senare har hon använt både i masteruppsatsen och för doktorsavhandling för att experimentera med interaktiva prototypers formbarhet under interaktion. Mer info. Opponent: Suhas Joshi, Oslo universitet.
2024-06-14 Virtuell konkretisering av abstrakta begrepp
Idag försvarade mastersstudent Linus Geewe sin uppsats Vector Algebra in Augmented Reality: Insights from Learning Activity with Engineering Students. Uppsatsen är resultatet av ett pågående samarbete mellan ämnena informatik och matematik vid Karlstads universitet där vi försöker utveckla tekniska hjälpmedel för matematikundervisning bland grundkursstudenter. Här finns två nyckelfaktorer. Dels involverandet av mastersstudenter i interdisciplinära projekt, dels utnyttjande av virtualiseringstekniker – virtual reality, augmented reality, mixed reality, extended reality – för interaktiva visualiseringar där även abstrakta begrepp blir påtagliga genom att de blir manipulerbara. Användarlabbet samt AR-set från datavetenskap har använts i de två experiment ht23 och vt24 med ingenjörsstudenter som Linus genomfört. Praktikanter i labbet hjälpte till vid pilottestning inför det andra försöket. Efter att ha tagit ut sin examen vid Karlstads universitet, har Linus blivit antagen till en forskarutbildning i Wien. Hans många testdeltagare i de två experimenten han genomförde var utslagsgivande i den ganska skarpa konkurrensen om doktorandplatsen.
2024-05-27 Deadline för presentationer till EuroUSEC 2024 i Karlstad
The European Symposium on Usable Security (EuroUSEC) which is a forum for research and discussion on human factors in security and privacy will be held at Karlstad University on September 30 and October 1, 2024, chaired by Farzaneh Karegar from the Information Systems department. EuroUSEC solicits previously unpublished work offering novel research contributions in any aspect of human-centered security and privacy. The symposium aims to bring together researchers, practitioners, and students from diverse backgrounds including computer science, information systems, engineering, psychology, the social sciences, and economics to discuss issues related to human-computer interaction, security, and privacy. The deadline for paper registration is May 27, and for paper submission is May 31. For more information visit the EuroUSEC website.
2024-04-30 HCI workshop at DESRIST 2024, June 3
The methodologies we employ to bridge the gap between theoretical insights and practical solutions are paramount in technology and system development. The workshop "Mapping HCI Methodologies to the DSR Design Phase" aims to decode the Design Science Research (DSR) process, focusing on its design phase through the lens of Human-Computer Interaction (HCI) methodologies such as iterative design and co-design. The workshop runs for 6 hours during the DESRIST 2024 conference. You can participate with or without a position paper; for more information, contact Bilal Maqbool.
2024-03-05 Simone och Farzaneh om usable privacy
Vid Karlstads universitet har forskning bedrivits i mer än två decennier inom fältet teknik för skydd av personlig integritet, ofta med fokus på användbarhetsfrågor. Den som leder PriSec-gruppen vid Datavetenskap är professor Simone Fischer-Hübner och hon har tillsammans med tidigare doktoranden, nu mera lektorn i Informatik, Farzaneh Karegar skrivit en bok om The Curious Case of Usable Privacy, som Springer Verlag ger ut nu i mars.
2024-02-19 Sista dagen i nya experimentet med vektormanipulation i AR
Linus Geewe har fortsatt sitt arbete från i höstas, nu med mer utvecklade former kring hur hans prototyp används av studenter som lär sig vektoralgebra. Ämnet matematik har återigen avsatt utrymme inom en befintlig kurs för dessa experiment som avslutades idag. Nu vidtar analys för en masteruppsats, där Ala Sarah Alaqra är handledare. Från matematikum deltar bland andra den meriterade läraren Mirela Vinerean-Bernhoff.
2022-02-02 Dubbla presentationer av Amir Haj-Bolouri
Docent Amir Haj-Bolouri från informatik på Högskolan Väst gästar KAU i dagarna två. Vid Karlstad Innovation Parks Fredagsfrukost diskuterade han ”Mening och känslan av meningsfullhet i Virtual Reality (VR)”. En halvtimme senare var det dags för en presentation i RiskLab med åhörare från både Centrum för Samhällsrisker och från MSB, Övningsnätverket med flera intresserade. Amir presenterad och diskuterade på temat "Training in Virtual Reality”. Varefter Amir och andra besökare följde med till det närbelägna Användarlabbet där våra praktikanter demonstrerade olika faciliteter
2024-01-22 Karlstad kommuns webbsidor bland uppdrag till studenter
Maria Wahl, verksamhetsutvecklare på Kontaktcenter vid kommunledningskontoret i Karlstads kommun, har diskuterat intressant uppgifter med praktikanter och sina egna kollegor, samt med John Sören Pettersson och Elin Nilsson om hur olika kurser kan användas i utvecklingen av karlstad.se. Tillgänglighetskursens lilla modul om anpassning för mobiltelefoner får i år ett praktiskt moment där just karlstad.se undersöks. De tre praktikanterna i labbet tar sig an några av de e-tjänster som är länkade från kommunens webbplats. Praktikanterna hjälper också masterstudenter på en 15hp-kurs, kandidatuppsatsstudenter, samt en elev på en YH-utbildning i Experience Design som nu har en praktikplats på kommunikationsavdelningen vid vårt universitet. Det nystartade B2B CMS-företaget Nexta hade en presentation i labbet idag och kommer att definiera användbarhetstestuppgifter lämpliga för uppsatsstudenter.
2024-01-15 Nya praktikanter i labbet!
Idag börjar tre studenter som praktikanter i användarlabbet: dels utbytesstudenten från Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart Leonard "Leo" Eckert som går 15hp-kursen Utlandspraktik i informatik, dels två studenter från webbutvecklarprogrammet, nämligen Ebba Johansson och Moritz Uhlig, som tar 7,5hp-kursen Informatik, praktik på halvtid medan de påbörjar sina kandidatuppsatser.
2023-09-21--28 Maths students try vector manipulation in augmented reality
Masters student Linus Geewe designed last spring a virtual reality prototype for vector manipulation in the see-through head-mounted Meta Quest Pro display and its hand controllers. This autumn, several groups of students from course MAGA44 were invited to try out this before the lectures on vectors started. At course end, some students answered how the felt this (almost) hands-on experience with vectors influenced their perception of the concept of vectors. The study will be deepened in spring, when Linus Geewe works on his Master’s thesis. This is a collaboration with mathematician Mirela Vinerea-Bernhoff, who seeks experience-rich forms for teaching vector algebra, and his teachers Ala Sarah Alaqra and John Sören Pettersson at the Information Systems department. The equipment has been lent by the Computer Science dept.
2023-09-14 Usability Testing course excites both students and colleagues
When the semester open for the autumn, third-year undergraduate student have performed their first experiments in usability testing. This year we started by an assignment to evaluate the Climate Adaptation Game - a web based game that will help high schoolers and older to realise the interdependecies between town planning, risks, and budget constraints. It is developed and hosted by the Swedish Meteorological and Hydrological Institute, who now collaborates with Karlstad University's Risklab for the development of this and other learning resources. Risklab is happy to see the results from the many student teams analysing the game from a usability perspective.
The ISGC16 Usability Testing, Prototyping an Evaluation course runs with a record number of students as we trial to also include some students from the distance programme which induces some extra efforts by the lab staff for one of the assignments, the eyetracking-based evaluation because this will include remote testing but the test participants will have to show up at Karlstad University's usability lab. Otherwise, remote supervised testing works fine, and is practiced not only by the teams drawing students from the distance programme but also practiced by some of the campus student teams as well, which we have experienced before; see the article "Usability Testing of Interactive Systems Conducted by University Students During a Pandemic".
2023-06-12 ECIS workshop Experiences of remote user participation
We wish to express our thanks to the participants for an interesting day in Norway! Some unregistered vistors who chose to attend out of sheer curiosity shared their valuable experiences and insights; and papers were shared among the participants. (Previous call: Call for working papers to the ECIS 2023 workshop "Experiences of remote user participation" June 12 Deadline: March 14th 2023).
2023-02-24 Uppdateringar i Ozlab-systemet
Webben är ett rörligt medium, och webbaserade system behöver emellanåt uppdateras för att alla funktioner ska fungera. Under pandemin har vi släpat efter litegrand men med hjälp av Motillo har vi den gågna veckan rättat till sessionsminnet samt lagt till en funktion för att systemansvariga ska kunna ändra fördefinierade scenstorlekar.
2023-01-16 Nya praktikanter i labbet
Årets utbytesstudenterna från Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart heter Lukas Richter och Felix Widmann. De går 15hp-kursen Utlandspraktik i informatik under vårterminens första tio veckor, och Sverige utgör förstås "utlandet" ifråga. De hjälper till med testning, kontroll av Ozlab-manualen, demo, redigeringar.
2022-12-11 John Sören presenterade KAUs användartestkursen ISGC16 på SIGED 2022
AIS's Special Interest Group inom Education håller en pre-conference före den globala ICIS conference varje år. I år samlades man på Bella Center i Köpenhamn för en lång dag med många intressanta utbildningsfrågor för informatik. Bland presentatörerna återfanns John Sören Pettersson som diskuterade sin, Gunnar Olssons och Henrik Anderssons artikel "Usability Testing of Interactive Systems Conducted by University Students During a Pandemic". En tidigare version på svenska finns också i Universitetspedagogiska Enhetens skriftserie från i år.
2022-12-08 Ozlab används i arbetet att ta fram ett nytt intranät
Just nu pågår arbetet med att ta fram ett nytt intranät för medarbetare på Karlstads Universitet. Elin Nilsson har genomfört tester med hjälp av Ozlab där medarbetare på Karlstads Universitet har deltagit som co-designers. Arbetet utfördes i användarlabbet.
2022-08-17 Malin Wik presenterade mobil co-design på IRIS-konferensen
The Information Systems Research Seminar in Scandinavia (IRIS) is an annual seminar for Information Systems researchers established in 1978. The 45th IRIS was held in conjunction with the 13th Scandinavian Conference of Information Systems (SCIS). The theme of the seminar and conference was Workforce Leadership in the Age of Digital Transformation. The event was hosted in Helsinge, Denmark, from August 14th to 17th 2022. Doktorand Malin Wik diskuterade en artikel baserad på försök hon gjort på Tingvallagymnasiet i Karlstad med webbelever som interaktionsdesigners som värvar co-designers bland kamrater för att prova ut olika upplägg i en mobilap medan codesignerna använder appen. I sitt IRIS-bidrag för Malin en diskussion kring dataslöjd som programmering och som interaktionstäljande. Malin's bidrag valdes ut till "Selected Papers of the IRIS" som publicerades i december.
2022-02-15 Praktikanters Ozlabarbete och tillgänglighetsarbete i användarlabbet
Utbytesstudenterna Mats Thiele och Linus Andrzejczak från Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart har gått igenom Ozlab-manualen och lämnat förslag på revideringar samt på tillägg till Ozlab-systemet. Karlstadstudenten Seemaa Alabdali hjälper till i tillgänglighetskursen med vissa tillägg från förra årets provkörning av kursinnehållet.
2022-01-17 Ny kurs: Tillgänglighet hos digitala tjänster och dokument
Idag startar en ny B-kurs, ISGB34 Tillgänglighet hos digitala tjänster och dokument, 7,5hp. Efter ett försök förra våren inom webbstandardkursen ISGC17 är vi nu redo att lansera en kurs speciellt inom detta område. Kursansvarig är Gunnar Olsson. John Sören Pettersson svarar för några föreläsningar. Elin Nilsson har hand om några nya moment som inte fanns med förra våren. Kursinformation om ISGB34. https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/ISGB34
2021-11-18 Användbara användarcentrerade tips om lärplattformar i krisövningar
När slutkonferensen för CriseIT 2-projektet nu hålls i Arvika presenteras en 120-sidig rapport för praktiserande övningsledare som vill använda mer digitalt stöd i sina övningar. Erfarenheter och designinsikter för användning av lärplattformar vid table-top övningar presenteras i två av kapitlen.
2021-09-27 Studie ger svar om hur användare kan bidra till digital sjukhusguide
Hur kan användare bidra till att utveckla en app från grunden – i verklig miljö? En ny studie ger vägledning om ett digitalt verktyg kan hjälpa besökare på Centralsjukhuset i Karlstad att hitta rätt. Läs hela artikeln
2021-09-11 Högskolepedagogisk konferens med användbarhetspresentationer
När Karlstads universitets universitetspedagogiska enhet, UPE, höll sin årliga höstkonferens, detta år på temat REDEFNING LEARNING SPACES som en följd av pandemi-anpassningarna, så presenterade vi corona-effekter på två användbarhets-/tillgänglighets-kurser (ISGC16 hösten 2020 och ISGC17 vilken kördes med ett tillgänglighetsfokus våren 2021 för en framtida kurs om digital tillgänglighet).
2021-06-30 Studentarbeten
Flera studentarbeten har färdigställts under vårenterminen 2021, bl.a. magisteruppsatser av Egide och Mikaela (eyetracking), kandidatuppsats av Alex om utvärdering av chattfunktion för CriseIT-övningar på distans, och Henrik med en masteruppsats om GUI-ii-metoden för participatory design.
2021-05-19 Kurs i tillgänglighet
Materialet för en kommande kurs i tillgänglighet provades ut i c-kursen Framtida webbstandarder. Gunnar Olsson och prof. John Sören Pettersson ledde kursen med hade mycket god hjälp av kandidatupssatsstudenterna Alexandra och Elinor som designat var sin workshop. Nu har vi material och erfarenheter för en permanent kurs i digital tillgänglighet (ISGB34) som kommer att gå på vårterminerna på B-nivå.
2021-04-01 PAPAYA avslutas
PAPAY - projektet om integritetsbevarande molnberäkningar - går nu in på slutsvängen. Flera fokusgrupper har genomförts på distans under våren 2021 av Ala Sarah Alaqra i form av walkthroughs + workshops. Expertutvärderingar har utförts av kollegor inom datavetenskap och informatik. Ett par leverabler är på gång under sommaren 2021.
2020-12-09 Ännu en disputation om Usable Privacy
Farzaneh Karegar försvarar sin doktorsavhandling i datavetenskap "The Lord of Their Data Under the GDPR? Empowering Users Through Usable Transparency, Intervenability, and Consent". Opponent var den tidigare Ozlab-praktiaknten (för många, många år sedan) Sameer Patil, numera docent vid Indiana University. Handledare har varit Simone Fischer-Hübner och John Sören Pettersson.Forskningen har huvudsakligen bedrivits inom EU-projektet CREDENTIAL.
2020-01-30 Disputation om Usable Privacy
Ala Sarah Al Aqra försvarade sin doktorsavhandling i datavetenskap "Tinkering the Wicked Problem of Privacy – Design Challenges and Opportunities for Crypto-based Solutions", med Steven Furnell som opponent. Handledare har varit Simone Fischer-Hübner och Erik Wästlund. Forskningen har bedrivits inom PrismaCloud och PAPAYA.
2019-12-06 Genombrott för forskning i verkliga miljöer inom Digitalwell
Är en app rätt sätt att guida besökarna på Centralsjukhuset i Karlstad? Det ska en ny forskningsstudie förhoppningsvis ge svar på. Studien innebär ett genombrott för forskning i verkliga miljöer inom DigitalWell. Läs mer
2019-04-08 Full fart i användarlabbet
Under våren har Ozlab använts flitigt, bland annat för olika eyetrecking-undersökningar, uppdatering av manualen samt introduktionsfilmerna. Läs mer