RiskLab®
RiskLab® är ett nav i CSR:s verksamhet och vår främsta arena för kunskaps- och erfarenhetsutbyte. RiskLab® är ett koncept som har växt fram för att stödja kommunikation och interaktion kring tvärvetenskapliga forskningsresultat om ofta komplexa processer på ett tillgängligt och engagerade sätt. RiskLab® är också en mötesplats där nya forskningsfrågor skapas och olika former av datainsamling möjliggörs.

Pedagogiska verktyg
En viktig del av RiskLab är en verktygslåda med pedagogiska verktyg, metoder och övningar som kan användas för att väcka intresse, förmedla kunskap och bidra till lärande. Exempel på verktyg inom konceptet är:
- Risk- och säkerhetsvandringar – Tematiska vandringar i stadsmiljö där riskutsatta eller sårbara platser besöks och där diskussioner handlar om exempelvis åtgärder, resiliens och riskuppfattningar i samhällsplanering.
- Floodville – ett interaktivt översvämningsspel där deltagarna gör prioriteringar i skyddet av samhällsviktig verksamhet och rädda ett samhälle från översvämning (rinnande vatten i en fysisk modell) med hjälp av modellera.
- Riskköping – ett spel där deltagarna tillsammans i dialog fattar beslut om, och bygger, ett hållbart samhälle med fokus på risker. Spelet handlar om hur vi bygger vårt samhälle påverkar samhällsrisker.
- Rollspel – där deltagarna på ett lekfullt sätt representerar olika samhällsintressen som berörs och behöver agera vid en inträffad kris. Rollspel öppnar upp för vidare diskussion om hur svårt det kan vara att agera, samarbeta och fatta beslut tillsammans med andra samhällsaktörer under en krissituation.
I RiskLab tar vi fasta på det kreativa mötets kraft för lärande och problemlösning. Genom flexibla läroformer uppmuntras deltagarna att engagera sig och samarbeta för att tillsammans nå ökad medvetenhet, skapa nya idéer eller prova nya arbetssätt. Vi kopplar också workshops, exkursioner och likande evenemang till RiskLab då vi genom dessa flyttar ut vår kommunikation och lärande till platser där händelser inträffat och/eller risker är mer gripbara.
Rummet RiskLab
Rummet är en anpassningsbar miljö för lärande där vi välkomnar olika grupper, från grundskola och universitet till samhällsaktörer från Sverige och Internationellt. Genom flexibla läroformer uppmuntras deltagarna att engagera sig och samarbeta för att tillsammans nå ökad medvetenhet, skapa nya idéer eller prova nya arbetssätt.
RiskLab, forskning och forskningskommunikation
Konceptet RiskLab innebär också en mötesplats där nya forskningsfrågor skapas och olika former av datainsamling möjliggörs. Inom RiskLab studerar vi bland annat lärande och riskpedagogik kopplat till olika forskningsprojekt.
RiskLab möjliggör också forskningskommunikation om tvärvetenskapliga forskningsresultat, ofta om komplexa underliggande processer på ett enkelt och engagerade sätt. RiskLab ger möjlighet att delta i interaktiva presentationer av forskning och att kunna ”ta” och ”känna på” olika typer av risker och dess effekter.
Övningar och undervisningstips inom samhällsriskområdet
Här är en lista med tips på övningar inom området samhällsrisker och specifikt klimatrelaterade risker samt samhällets krisberedskap. Övningarna är riktade framförallt mot barn i skolåldern. Det är diskussionsövningar, reflektionsövningar och praktiska övningar. Alla går att koppla till olika skolämnen på olika sätt, antingen genom tematik eller genom hur de används och redovisas eller varför inte en kombination. Ta till exempel upp en klimatrelaterad risk så som storm och skyfall i naturvetenskaplig undervisning och låt eleverna redovisa arbetet genom bildgestaltning.
Nedanstående övningar kan genomföras fysiskt, en del digitalt och flexibelt i tid. De kan redovisas genom olika former: i bilder (tex rita, måla, fotografera), texter, muntligt eller skriftligt.
För optimalt lärande rekommenderar vi att undervisa i en trestegsmodell:
- Introduktion: informera om övningen och ställ en tes/frågeställning
- Genomförande och redovisning
- Avslutning: reflektion och jämförelse tes/frågeställning-utfall
