Riskköping
Med Riskköping vill vi på ett lekfullt sätt medvetandegöra deltagaren om hur samhällsrisker hänger ihop med hur vi bygger vårt samhälle, hur ett samhälle kan påverkas av av en inträffad händelse och hur man kan hantera konsekvenserna.
Stadsplanering kan vara en utmaning då det ofta finns många olika intressen att ta hänsyn till. I spelet Riskköping får de medverkande en förståelse för hur ett samhälles sårbarhet för samhällsrisker hänger samman med hur vi planerar och bygger våra städer. Deltagarna är delaktiga i förändringsprocessen av en stad genom att planera, bygga och beakta invånarnas önskemål.
Om Riskköping
Riskköping togs fram till universitetsprojektet Barnens Universitet år 2013 med bakgrund i erfarenheter från Floodville-modellen. I Riskköping får deltagarna själva ansvara för att planera och bygga en attraktiv, hållbar och säker stad samt diskutera konsekvenserna när en samhällsrisk blir verklighet. Spelet lämpar sig för lärande exempelvis i skolundervisning och för grupper med samhällsaktörer.
Ett viktigt syfte med Riskköping är att spelet skall vara enkelt och billigt att anpassa och tillverka en egen variant av. I vår version av Riskköping utgörs spelplanen av en grön nålfiltsmatta där blåa tygremsor symboliserar vatten och vattendrag. Staden byggs upp av spelpjäser i form av träklossar som representerar samhällsfunktioner. Hårdgjorda ytor som vägar och parkeringar byggs med gråa pappersark. Instruktioner till spelet och exempel på spelkort kan laddas ner i menyn till höger.
En spelomgång
I en typisk spelomgång utses en av deltagarna till spelledare med uppgift att guida spelarna genom spelomgången med hjälp av ett förberett manus. Spelarna delas in i mindre grupper och spelledaren ger olika uppdrag under spelets gång. Grupperna diskuterar och kommer överens om olika åtgärder, genomför de faktiska förändringarna på spelplanen och berättar om och motiverar sina val för för de andra grupperna
Uppdragen består av utmaningar av skilda slag som syftar till att de ska fundera och resonera runt hur man kan bygga en attraktiv stad, minska sårbarheter och risker i staden samt konsekvenserna av en negativ händelse för staden och dess innevånare. Avslutningsvis diskuterar spelarna hur man skulle kunna förebygga eller minska de negativa konsekvenserna av en liknande händelse i framtiden.
Riskköping i forskning
Centrum för forskning om samhällsriskers Risklab och våra pedagogiska modeller Floodville och Riskköping är på många sätt resultat av den forskning som bedrivs på centrumet. Under åren har modellerna också bidragit till forskning indirekt genom inspiration, lekfull behandling av ofta komplexa vetenskapliga frågor och inte minst genom alla nya frågor som väckts.
Riskköping finns också som vetenskaplig publikation. Artikeln Riskville - A Game for Learning about Disaster Risks and Urban Planning som publicerades i International Journal of Mass Emergencies and Disasters under hösten 2018 är samförfattad av flera av oss på CSR som under åren arbetat med att ta fram, använda och utveckla våra pedagogiska modeller. Vår förhoppning är att artikeln medverkar till spridning av ideerna med en lekfull, interaktiv fysisk modell för lärande om svåra och ibland abstrakta samhällsutmaningar, och om detta områdes forskningsrelevans.
- Christenson, N, Koivisto, J., Persson, E., Hindersson, E., Gustafsson, K. and Pettersson, A. (2018) Riskville - A Game for Learning about Disaster Risks and Urban Planning. International Journal of Mass Emergencies and Disasters. November 18, Vol 36, No 3. pp. 238-246. Länk till artikeln (Kräver tillgång till tidskriften IJMED)
- Öppen länk till artikeln [.pdf, 1.7Mb på engelska]