Kvalitet centrala stödfunktioner
Syftet med kvalitetsarbete inom de centrala stödfunktionerna är att utveckla det administrativa, beredande och verkställande stödet till universitetsstyrelsen, rektor och fakulteterna. Målet är att bidra till att universitetet når sina strategiska mål. De centrala stödfunktionerna bereder och ansvarar för kontinuerlig uppföljning och återkommande granskning i sitt kvalitetsarbete.
Kontinuerligt kvalitetsarbete
På ett kontinuerligt och systematiskt sätt identifierar de centrala stödfunktionerna verksamhetens behov via olika typer av undersökningar, i årliga uppföljningar och genom ett kontinuerligt kvalitetsarbete.
Förbättringsbehov identifieras också av universitetets internrevisor som lämnar sina rapporter till styrelsen. Rektor får i uppdrag att vidta nödvändiga åtgärder.
Alla centrala stödfunktioner levererar en årlig verksamhetsplan inklusive uppdrag, kvalitetsförbättringar, jämställdhets- och miljöaspekter.
Under 2020 infördes verksamhetsdialog även för de centrala stödfunktionerna.
Olika arbetsgrupper med företrädare för forskning och utbildning ger också återkoppling till det kontinuerliga kvalitetsarbetet.
Återkommande granskning
Återkommande granskning syftar främst till att bedöma befintlig prestationsnivå och förutsättningar för kvalitetsutveckling. Målet är att bidra till utveckling och förnyelse. I dag sker återkommande granskning i flera delar av administrationen, till exempel av miljöledningssystem och rekryteringsprocesser.
En generell modell som beskriver hur de centrala stödfunktionerna genomför återkommande granskning är under utveckling.