Niklas Gericke
Niklas Gericke läste till lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen på Högskolan i Karlstad i början på 90-talet. Hans huvudämnen var biologi och kemi. Därefter jobbade han som lärare på en högstadieskola två år och senare på gymnasieskola och Komvux i sju år.
Niklas Gericke sökte sen till forskarutbildning inom ramen för den nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, FontD, och antogs vid Karlstads universitet år 2003. Han disputerade 2009 och sökte därefter en tjänst som biträdande lektor vid samma lärosäte. Han befordrades till docent 2013.
Niklas Gerickes forskning är knuten till skolpraktiken och riktar sig främst till lärare. Han studerar de didaktiska frågorna vad, varför, hur och när man skall undervisa om något. Genom att studera mekanismer och processer i och utanför klassrummet kan vi få insikt i dessa frågor och på så sätt förändra undervisningen.
- Min forskning är ämnesdidaktisk och inriktar sig mot undervisning och lärande inom naturvetenskap med fokus på biologi. Tematiskt har min forskning i huvudsak inriktats mot genetik och hållbar utveckling. Jag har studerat transformationsprocesser, det vill säga hur ämnesstrukturen i genetik ändras när den förflyttas från akademiska discipliner och rekonstrueras i skolämnena biologi och kemi. Vidare har jag studerat på vilka sätt denna transformation påverkar elevernas förståelse av ämnesinnehållet.
Niklas Gerickes andra stora forskningsfokus har kretsat kring implementeringsprocessen av lärande för hållbar utveckling, LHU. LHU består av ett komplext system av tvärvetenskapligt ämnesinnehåll och transformativa undervisningsmetoder, det vill en undervisning som syftar till handlingskompetens. I sina studier har han studerat hur dessa två faktorer hänger ihop och på vilka sätt de fått genomslag i den svenska skolan, samt hur skolan kan organiseras för att underlätta implementeringen av LHU.
Niklas Gericke har även studerat effekter av policybeslut, vilket gör att hans forskning också betydelse för den politiska nivån och organisationer. Han menar att många beslut i skolsammanhang grundar sig på trender i samhället och alltför sällan på slutsatser baserat på empiriska studier.
- Skolan är en av de viktigaste institutionerna för ett välfungerande samhälle. Skolans praktik ska vara forskningsanknuten och ämnesdidaktisk forskning kan bidra med bättre förståelse av verksamheten i skolan så att undervisningen kan förbättras.
Med barn i skolåldern upptar jobbet och familjen större delen av Niklas Gerickes liv. Sedan barnsben har han ett passionerat intresse för internationell fotboll och ser fram emot höstens Champions League kvällar. Han har också ett stort intresse för historia och läser böcker i ämnet på fritiden. Ett intresse som han också har kunnat använda även i jobbet ur ett vetenskapshistoriskt perspektiv.