Carin Roos, professor i specialpedagogik
Carin Roos, född och uppvuxen i Ängelholmstrakten, är utbildad förskollärare vid Förskollärarseminariet, Malmö högskola. Hon kom tidigt i kontakt med teckenspråkighet och fortbildade sig i slutet av 70-talet till speciallärare med inriktning barn med hörselnedsättning och dövhet.

Carin Roos tyckte att många delar av sitt arbete som speciallärare var obeforskat och läste på kvällarna för att lära sig mer inom sitt område. Hon intresserade sig speciellt för den internationella definitionen av dyslexi och hur den står i relation till döva personers läs- och skrivsvårigheter. Studierna resulterade så småningom i en fil. kand. och en fil.mag. i pedagogik vid Göteborgs universitet. Detta ledde till forskarutbildning inom samma ämne och på samma lärosäte. 2004 kunde Carin Roos titulera sig doktor i pedagogik.
Efter några år på Specialpedagogiska institutionen i Stockholm öppnade sig möjligheterna för en fast tjänst som lektor i pedagogik vid Karlstads universitet. Carin Roos forskning kretsar kring fyra områden; När läs- och skrivsvårigheter uppstår i läs- och skrivlärande, tidig interaktion mellan föräldrar och spädbarn, delaktighet för barn i glesbygd och alla människors rätt till språk och språkande.
- Vi tittar bland annat på processer kring kompisar i skolan samt på nätet. Det visar sig att de barn som är utanför i skolan också är utanför på nätet. Andras forskning inom mitt forskningsområde får ofta tyngdpunkt mot det tekniska och medicinska. Men jag vill, genom min forskning, föra fram människors rätt till bemötande på varje individs villkor – att vi ska kunna se människors lika värde och rättigheter. För döva barn och barn med hörselnedsättning behövs rika, språkliga och goda relationer.
Carin Roos är en mycket aktiv forskare och har flera nya forskningsprojekt på gång. Ett av dem handlar om interaktionen mellan döva föräldrar och döva spädbarn. Hon håller också på att söka medel från Nordforsk för ett EU-projekt – ett samarbete mellan Sverige, Norge, Nederländerna och England. Här handlar det om lärares lärande och arbete gällande inkluderingsprocesser för minoritetsgrupper som har ett annat språk.
-I framtiden vill jag också forska mer om döva barns rätt till interaktion på lika villkor som hörande. Jag vill också titta närmare på hur döva barn som också lider av en annan funktionsnedsättning kommunicerar. Jag har så mycket att göra – jag får skynda mig om jag ska hinna med allt!
Carin fyller sin lediga tid med många olika sysselsättningar och kopplar helst av hemma med trädgårdsarbete, i naturen och nära djur. Är det bra väder åker hon gärna motorcykel och tar den istället för bilen till arbetet.
