Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete
“Vi kan ifrågasätta tanken att det finns något som är ‘normalt’, och istället för att tänka i termer av ‘olikhet’ söka efter varje individs unika styrkor”
Valerie Margrain växte upp i Nya Zeeland men bodde som tonåring i Sverige under ett år. Hon har fullgjort en kandidatexamen i historia, en lärarexamen och forskarstudier vid Victoria University, Wellington, Nya Zeeland. Hon har också varit forskarstuderande inom pedagogisk psykologi vid Massey University, Nya Zeeland.
Valerie Margrain undersöker hur unga särbegåvade barn och andra elever med särskilda behov får uppmärksamhet och stöd (eller inte) från lärare, hur klassrum kan vara inkluderande rum för lärande för alla barn, och hur läroplanen kan differentieras. Hon är också intresserad av hur litteracitet och lärares bedömningspraktiker förmedlas kulturellt.
- Vi kan ifrågasätta tanken att det finns något som är ‘normalt’, och istället för att tänka i termer av ‘olikhet’ söka efter varje individs unika styrkor. Med det perspektivet kommer ett ansvar att se till att våra rum för lärande och våra undervisningspraktiker stöttar alla barn så de lär sig och känner sig sedda. De här tankegångarna är både filosofiska och praktiskt inriktade.
Som den kvalitativa forskare hon är uppskattar Valerie Margrain att det finns många perspektiv på utbildning och barndom. Hon värdesätter möjligheten att tala för marginaliserade barn och familjer. Valerie Margrain har publicerat fyra böcker, 16 peer-granskade artiklar och 15 bokkapitel, och har ytterligare publikationer på gång.
- Jag ser fram emot att få chansen att arbeta för en ökad förståelse för särbegåvning i Sverige, och hoppas kunna starta ett nytt nordiskt projekt på området. Jag har också pågående projekt relaterade till undervisning och särbegåvning, tidig litteracitet och lärares arbete. Jag kan bidra till internationalisering vid Karlstads Universitet genom mina kontakter med kollegor i Nya Zeeland, Australien och Europa.
Även om Valerie Margrain inte är svensk så har hon svenska släktingar som hon har besökt många gånger, och hon har alltid drömt om att kunna arbeta och bo i Sverige en dag.
- Medan jag bor i Sverige vill jag bli bättre på svenska och lära mig mer om svenska utbildningssystem, njuta av den svenska naturen, hitta nya vänner, träna på gym, fika ofta med mina föräldrar och få nya reseupplevelser. Jag kommer att hålla kontakten med mina tre vuxna barn i Melbourne genom sociala medier, och förhoppningsvis ta emot några gäster från “down under”.