Gabriel Bladh, professor i samhällsvetenskapernas didaktik
”Min bakgrund ger mig goda förutsättningar att integrera ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på skolämne och undervisning.”
Gabriel Bladh är född och uppvuxen i Torsby. Efter grundutbildning vid Stockholm Universitet med inriktning mot biologi och naturgeografi, återvände han till Värmland och dåvarande Högskolan i Karlstad för fortsatta studier i geografi samt turism. Detta ledde till en anställning som adjunkt i geografi vid samma lärosäte 1988, där undervisning på lärarutbildningen blev en viktig del. Samtidigt påbörjade han forskarutbildning i kulturgeografi vid Göteborgs Universitet.
Gabriel Bladh disputerade 1995 med avhandlingen "Finnskogens landskap och människor under fyra sekler - en studie av natur och samhälle i förändring". Den utgör en teoriinformerad historisk-geografisk studie av hur relationerna mellan människor och landskap i norra Värmlands finnbygder har förändrats från 1600-talet till idag.
Gabriel Bladh har sen dess utvecklat sin forskning med teman inom landskaps- och skogshistoria, tidsgeografi, skogsfinsk historia och kultur samt tillämpad och integrerad landskapsforskning i olika forskningsprojekt och publikationer
Under det senaste decenniet har ämnesdidaktik blivit ett viktigt forskningsfält. Gabriel Bladh bedriver forskning om ämnesdidaktik inom Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, och den starka miljön ROSE, Research on Subject Education, vid Karlstads universitet. Gabriel Bladhs pågående forskning syftar bland annat till att ge ett bidrag till undervisningsutveckling i geografi och SO.
- Jag är särskilt intresserad av skolämnet geografi och hur geografiska kunskaper och perspektiv utvecklas och används i skola, vetenskap och vardag. Min bakgrund ger mig goda förutsättningar att integrera ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på skolämne och undervisning.
Gabriel Bladh deltar aktivt i flera internationella forskningsnätverk. Bland annat i forskningsprojektet ”Geocapabilities” med fokus på geografilärares professionella utveckling, där en större EU-ansökan är under planering.
- I framtiden hoppas jag också kunna knyta ihop mitt intresse för Finnskogen och didaktiska frågor i någon form av projekt för att lyfta fram skogsfinnarnas historia och kulturarv i ett undervisningssammanhang. Detta kan också bli ett bidrag till regionens intention att utveckla Finnskogen till ett världsarv.
Privat är Gabriel Bladh gift med Anne-Marie och har två barn. På fritiden gillar han att utnyttja årstidernas växlingar för friluftsliv och naturupplevelser – gärna med skidor på längden, fågelskådning eller hjortronplockning.