Nyhetsarkiv för Ccs

2024-01-22
Nu har startskottet gått för energiprojektet LOKEN - Lokal Energiledning Värmland, där Karlstads universitet ska samverka med Glava Energy Center och ett 30-tal partners i Värmland inklusive kommunala bolag. Forskare och andra aktörer kopplade till projektet samlades under tisdagen för en möjlighet att träffas och ta del av en introduktion till LOKEN som hölls av Glava Energy Centers VD Magnus Nilsson.
2023-01-09

Intryck från COP27

Nyheter » 2023-01-09
Klimatkonferensen COP27 ägde rum 6-18 november 2022 i Sharm el Sheik, Egypten. Avit Bhowmik, forskningsledare för CRS och forskare i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet, var en av deltagarna. På vilket sätt deltog du i COP27? - Jag var en del av ett internationellt team med forskare och praktiker som lanserade ett nytt projekt "The Climate Long Game" på Climate Action Hub-paviljongen på COP27.
2022-11-28
Under de senaste åren har kriserna kommit närmare. Varför är vissa problem i samhället så svåra att lösa? Ofta finns kunskap, teknik och resurser, men ändå går det trögt eller inte alls inom vissa områden. Forskarna tror att det finns mycket att lära av jämförelser mellan hanteringen av pandemin och klimatfrågan. - Det finns problem som är särskilt svåra att hantera och där samhällets vanliga system för att hantera risker och lösa problem inte räcker till? Hur gör vi då?
2022-03-31
Fallolyckor är den största gruppen bland skadade i trafiken, det framkommer i en ny studie från Karlstads universitet. Olyckorna kostar samhället en halv miljard kronor per år baserat på kostnader för varje skadad person utifrån Trafikverkets kalkyl ASEK. Khabat Amin är statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen och är industridoktorand inom risk- och miljöstudier samt kopplad till Centrum för forskning om samhällsrisker, CSR.
2022-02-09
Det kan vara svårt att förse äldre personer, som bor kvar hemma och har ett stort vårdbehov, med ett skäligt brandskydd. Byggreglerna förutsätter att personen själv kan utrymma, annars riskerar skyddet att bli bristfälligt. Det finns idag åtgärder som är effektiva för att öka skyddet för denna allt större grupp, men det saknas strategier för att få dem på plats i hemmen.
2022-01-31
Kommuner ansvarar för hanteringen av samhällsstörningar - men hur har arbetet genomförts under pågående pandemi med dess konsekvenser? Forskare vid Karlstads universitet och Mittuniversitetet har genom en enkät och en intervjustudie studerat organiseringen av den kommunala covid-19-responsen. - Studien handlar om hur Sveriges kommuner har organiserat sin respons på covid-19-pandemin, säger Mikael Granberg, professor i statsvetenskap.
2022-01-26
Mikael Granberg och Finn Nilsson lämnar i vår sitt uppdrag som föreståndare för CSR. Rektor har beslutat att Johanna Gustavsson, lektor i risk och miljöstudier, blir ny föreståndare från 1 april. Uppdraget sträcker sig till 31 december 2024. - Det känns roligt och spännande. Jag ser verkligen fram emot den nya rollen och de möjligheter och utmaningar som följer när det gäller forskning, utbildning och samverkan.
2021-11-19
Att öva är nyckeln till en stärkt förmåga att agera effektivt i en kris. CriseIT-projekten på Karlstads universitet har haft som mål att skapa möjligheter för kommuner och andra aktörer med krisövningsbehov att öva enklare och oftare. Utvecklingen av digitala verktyg som ger stöd för planläggning, genomförande, utvärdering och erfarenhetsåterföring av krisövningar var målet i projektet CriseIT.
2021-09-14
Klimatförändringarna kan uppfattas som en krypande kris i den meningen att effekterna är långvariga, lågintensiva och gradvis ökande, skriver professorerna Mikael Granberg och Lars Nyberg vid Karlstads universitet i en debattartikel som idag publiceras i Dagens Samhälle. Även om klimatförändringarna leder till storskaliga akuta kriser i Sverige har de ofta sitt ursprung utanför landets gränser.
2021-06-14
Under våren 2020 överraskades många kommuner av Coronapandemins effekter på sin verksamhet och organisation. Forskare vid Karlstads universitet och Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet har i en studie visat hur tolkningen av lagstiftningen kan innebära spänningar mellan olika institutionella logiker. Även i ett öppet demokratiskt system kan en extraordinär händelse innebära avsteg från principer om meddelarfrihet och meddelarskydd.
2021-01-12
Livsmedelsindustrins utveckling är av stor betydelse för jorden och vår civilisations överlevnad. Det är många som inte känner till att vår matkonsumtion och våra jordbruksmetoder är några av de största hoten mot miljön över hela världen.
2020-09-03

Klimatanpassningens politik

Nyheter » 2020-09-03
Nyligen släpptes boken “The politics of adapting to climate change” där författarna Leigh Glover och Mikael Granberg från CSR, Centrum för forskning om samhällsrisker, undersöker politiska teman och politiska perspektiv som är relaterade till och påverkar samhällets klimatanpassning.
2020-04-23
Den pågående coronapandemin utgör en förändring för alla i samhället med mycket stor påfrestning på både global nivå och för enskilda individer. Hur klarar de gamla i vårt samhälle att hantera och förhålla sig till krisen?
2020-03-17

Två centrum blir ett

Nyheter » 2020-03-17
Karlstads universitet ligger i framkant inom klimat- och personsäkerhetsforskning. För att möjliggöra större forskningsprojekt samt fler internationella samarbeten blir nu Centrum för klimat och säkerhet, CCS och Centrum för personsäkerhet, CPS, istället Centrum för forskning om samhällsrisker, CSR. I ett samhälle där risk- och säkerhetsfrågor blir alltmer komplexa och samhällsviktiga har Karlstads universitet bra möjligheter att vara i framkant.