Workshop om riskkommunikation
2010-06-10Hur kommunicerar man risk för översvämning eller risker för häftiga skyfall till allmänheten? Behöver vi vara försiktiga för att inte skrämmas? Eller är det tvärtom bra att väcka lite känslor? Diskussionerna var stundtals livliga vid den workshop om riskkommunikation som arrangerades av Klimat & Säkerhet, vid Karlstads universitet i samarbete med Försvarshögskolan.
Det är en svår utmaning att kommunicera risker till allmänheten och det märktes på de engagerade deltagarna. De kom från olika organisationer och yrkesroller och det blev ett spännande möte mellan personer från kommuner, konsultföretag, försäkringsbolag och myndigheter som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Elsäkerhetsverket.
Dagen fokuserade på allmänhetens behov av kommunikation eller information vid en risk. Ofta utgår man från vad man själv vill ha sagt eller vad man själv vet istället för att fundera på vad mottagaren behöver veta eller få hjälp med. Genom att bättre förstå och analysera sin målgrupp kan man förbättra sin kommunikation. Under workshopen varvades föredrag bland annat om forskning kring hur allmänheten tänker kring risker och hur de reagerar i naturrelaterade kriser med övningar om hur man kan planera sin kommunikation med utgångspunkt i deras behov.
Workshopen leddes av Ann Enander och Susanne Hede, forskare respektive doktorand vid Försvarshögskolan. Båda har lång erfarenhet av samhällelig risk- och krisforskning med fokus på individreaktioner, kommunikation och ledarskap. Dagen var en del av samarbetet inom Nätverket Klimat & Säkerhet som Centrum för klimat & säkerhet är drivande i. Nätverket samlar ett femtiotal personer från olika organisationer som arbetar med klimatrelaterade risker. Som första fokus för lärande och erfarenhetsutbyte har medlemmarna identifierat just riskkommunikation. Satsningen fortsätter i höst med riskkommunikation som ett tema vid nätverkets workshop i november.