Workshop om bygg och konstruktion i förskolan
2009-11-18Ett femtiotal förskollärare från kommuner i Värmland samlades under tisdagen för att utforska nya idéer kring bygg, konstruktion och pedagogik för barn i förskolan.
Dagen avslutades med kreativt skapande där lärarna utmanade sig själva i konsten att bygga tillsammans.
Projektet Träffpunkt Teknikerjakten bjuder varje år in förskollärare från värmländska kommuner för att träffas och få inspiration om hur man kan samarbeta kring teknik och naturvetenskap. Ansvariga för årets träff var Susanne Walan, lärare i teknik och Jeannie Flognman, lärare vid Avdelningen för fysik- och elektroteknik, Karlstads universitet.
Inspiratör och föreläsare under dagen var Mia Mylesand, förskollärare och föreläsare på förskolan Trollet i Kalmar. Hon har under många år intresserat sig för ämnet bygg och konstruktion speciellt ur ett jämställdhetsperspektiv och hon har skrivit en bok, "Bygg och konstruktion i förskolan".
- Att använda det material man har tillhands och bygga med barn kan vara både utmanande och svårt, säger Mia Mylesand. Men det är spännande och ger ett både tekniskt och socialt perspektivet på att skapa tillsammans. Att inte alltid ha förutbestämda förutsättningar är en viktig process för att utforska sin omvärld och skapa sin identitet.
Under eftermiddagen fick lärarna jobba i grupp med olika konstruktionsuppdrag.
Fantasifyllda skapelser växte fram under stor skaparglädje. Uppdraget var att konstruera en känd byggnad eller skulptur med ursprung i världen eller lokalt, alternativt att bygga helt fritt. Solastatyn, en robot med nagellack, Globen, Picassostatyn eller en dinosaurie. Lärarna fick träna sig på att genomföra en gemensam utmaning som förenade bild, form, teknik och förhållningsätt.





