Workshop med kunden i fokus
2003-10-10I vilken utsträckning kan, får och bör kunder vara med och utveckla nya tjänster? Den frågan diskuterades den 24 och 25 september på Universitetsforum i Karlstad. Centrum för tjänsteforskning, CTF, var värd för workshopen om användardriven tjänsteutveckling.
I workshopen medverkade ett drygt 40-tal inbjudna forskare, företagsrepresentanter och forskarstuderande. Diskussionerna i grupper varvades med ett antal korta betraktelser och funderingar från personer som antingen forskar eller arbetar praktiskt med utveckling av nya tjänster.
En av de inbjudna professorerna, Parasuraman från University of Miami, studerar bland annat teknikmognad i ett projekt där docent Anders Gustafsson och professor Bo Edvardsson medverkar från CTF vid Karlstads universitet. I jämförelse med främst USA visar det sig att svenskarnas teknikmognad är hög, men man kan ifrågasätta i vilken utsträckning som företag och förvaltningar kan eller vill dra nytta av dessa kunskaper när man ska utveckla nya erbjudanden. Alltför ofta kommer den som ska använda hemsidan, bokföringsprogrammet eller vad det nu handlar om in alltför sent i utvecklingsprocessen. Jon Sundbo vid Roskilde universitet har studerat personalens medverkan vid utvecklingsprojekt och menade att det måste tas fram nya modeller för att ta till vara den kompetens som innehas av de grupper av anställda som träffar kunder.
Workshopen ingår som en satsning i forskningsprogrammet ”The New Service Economy” där det ingår forskare och doktorander från bland annat CTF och Informatik.
– Ifjol bjöd vi in till ett mer traditionellt seminarium där vi berättade om vår forskning, men samtidigt tyckte vi att det skulle vara kul med ett nytt format, säger Patrik Larsson som är en av de ansvariga för KK-stiftelsens sexåriga satsning på forskningsmiljön vid Karlstads universitet.
– Vi bad därför de nio företag vi forskar tillsammans med, liksom de doktorander som jobbar i delprojekten, att komma in med ett antal, mer eller mindre färdigtänkta frågor på temat användardriven tjänsteutveckling. Frågorna skickades sedan vidare till fem inbjudna forskare som ombads att göra 10-15 minuters inlägg och personliga reflektioner över frågorna. Inläggen varvades med workshopar där fyra grupper med en mix av doktorander, forskare och företagsledare jobbade vidare med att besvara frågorna.
Omdömena om dagarna har varit mycket positiva framförallt kring formen och de möjligheter som funnits när det gäller att knyta kontakter och få dagsaktuella frågor diskuterade i en stimulerande miljö.
– Att ta del samlade erfarenheter kring tjänsteutveckling ger oss konkurrensmässiga fördelar, konstaterar Peter Lööf, Head of Business intelligence, Länsförsäkringar.
Jansson, TeliaSonera och Peter Lööf, Länsförsäkringar.
Jansson, TeliaSonera och Peter Lööf, Länsförsäkringar.