Vill öka entreprenörsandan bland studenterna
2005-10-03Karlstads universitet har flera idéer om hur man kan inspirera studenter till entreprenörskap. Nutek, Verket för näringslivsutveckling, gillar projektet och stödjer det med en dryg miljon.
Arbetet med att få studenterna mer inställda på att starta och driva företag har i och för sig pågått under flera år. Redan 1993 startade studenter aktiva inom Studentkåren Drivhuset med syfte att inspirera och stödja studenter till företagande istället för att vänta på arbetsgivare. Drivhuset har ett brett regionalt stöd från offentliga organisationer och företag. Idéen har spridits över landet och nu finns det nio Drivhus i Sverige.
Andra exempel på aktiviteter som tillkommit för att stimulera entreprenörskap är Vägvalet som hjälper till med kontakter med arbetsmarknaden, Hotspot som är universitetets gemensamma arbetsmarknadsdag, Designstudion, Entreprenörsdagen och Studentföreningen Adato. Karlstads universitet är också delaktig i Inova vars funktion är att stödja nykläckta affärsidéer.
Nu vill universitetet lägga in en högre växel och få fler att inspireras till entreprenörskap. Även regeringen vill att fler akademiker startar egna företag. Tanken är förstås att det ska minska arbetslösheten och samtidigt öka antalet företag i landet. Dessutom vill man kunna fånga upp goda idéer, uppfinningar och forskningsrön som kan bli kommersiella framgångar.
Vad är det då som ska ske?
- Vi vill nå fler studenter på Karlstads universitet. Nya studenter ska få information om vad vi har att erbjuda för att stödja eget företagande, eller utvecklingen av en idé. Vi vill satsa mer på innovationstävlingen Venture Cup och framför allt få fler tjejer att delta. Målet är att minst 40 procent av tävlingsbidragen ska komma från kvinnliga studenter om två år, säger Per Fredriksson, samverkansdirektör på universitetet och en av de drivande krafterna bakom projektet.
Studenter och tidigare studenter som är aktiva entreprenörer ska lyftas fram som goda exempel. Det tänker man göra i samarbete med Studentkåren, Hotspots projektgrupp, studentföreningen Adato och alumninätverket.
Hur ska man veta om man lyckas?
- Vi tänker mäta attityden till företagande bland studenterna varje år och på så sätt försöka se om inspirationsaktiviteterna fått önskad effekt.
Men det är inte bara studenter som är målgruppen. Även lärare och chefer med flera på universitetet ska få ökad kunskap om entreprenörskap. Det kommer att ske i den nya organisation som universitetet får efter nyår.
- Det är viktigt att de nya enheternas ledare, studievägledare och lärare känner till de verktyg som finns för att inspirera studenterna och öka deras intresse för att bli entreprenörer. Här är även faddrar och mentorer inom arbetslivet en viktig grupp, säger Per Fredriksson.
Utöver stöd och information till dessa nyckelgrupper vill projektgruppen få till "inspirationsteam" med eldsjälar från olika verksamheter vid universitetet. Gruppen vill också ha ett nätverk med lärare som använder entreprenörsinslag i utbildningen.
- Vi vill testa en ny modell där innovativa idéer prövas och utvecklas i grupper med olika kompetenser. Vi vill särskilt motivera kvinnor och personer från otraditionella kunskapsfält.
Dessutom ska universitetet erbjuda studenterna en fempoängskurs i idéutveckling.
Projektet pågår 2005 - 2007 och har fått ett projektstöd på 1 161 000 kronor från Nutek. Karlstads universitet satsar motsvarande summa ungefär i form av tid och Wettergrensstiftelsen bidrar med 50 000 kronor.
- Huvuddelen av de externa resurserna ska föras vidare till de nya fakulteterna för aktiviteter där, till exempel på ämnesnivå, säger Per Fredriksson.