Viktig att balansera nutid och dåtid i appar för delningsekonomi
2023-01-18Enligt studien “Sharing economy platforms as mainstream: balancing pro-social and economic tensions” finns det en del spänningar mellan det gamla sättet att dela på saker och det nya digitaliserade sättet.
- Delningsekonomiska plattformar suddar ut gränserna mellan personliga/sociala normer och marknadsnormer för kommersiella utbyten, förklarar Hugo Guyader, lektor i företagsekonomi vid Linköpings universitet och tidigare gästforskare vid Karlstads universitet, som tillsammans med Margareta Friman och Lars E Olsson, båda professorer i psykologi och verksamma vid Centrum för tjänsteforskning (CTF), har genomfört studien.
Vad består de här spänningarna av?
- Före delningsekonomins era hjälptes man åt och lämnade av vänner på flygplatsen, tog hand om deras hundar medan de var borta och lånade deras bil vid behov, förklarar Hugo Guyader. Idag finns företag som Uber, DogVacay och Snappcar som har digitaliserat och tjänar pengar på sådan peer-to-peer (P2P) praxis. Dessa tjänster gör informella delningsmetoder och utbyten av tjänster möjliga mellan främlingar, fast med ett vinstsyfte.
Vilka resultat kom fram ur studien?
- I den spänning som finns mellan dessa normer tittade på fyra huvudsakliga faktorer som påverkar intentionen att samåka, säger Hugo Guyader. Ett prosocialt delningsetos fångades med hjälp av mått på gräsrotsengagemang och delningsorientering medan ett marknadsetos fångades med mått på livsstilstrendorientering och vad som kan kallas "sharewashing", dvs. avsaknad av att dela äkthet.
- Vi fann att plattformens gräsrotsengagemang, dess äkthet mot grundläggande värden, samt individens personliga delningsorientering är starka faktorer för attityder till plattformar för delningsekonomi. Det trendiga i delningsekonomi och livsstilen är dock inte en viktig egenskap.
Var det något i studien som överraskade?
- Nej, svarar Hugo Guyader Vi byggde våra hypoteser på tidigare forskning och vår expertis inom transportsektorn. Vi visste inte exakt hur starka de olika faktorerna skulle vara men vi förväntade oss att dessa relationer skulle existera.
Varför är det viktigt att delningsekonomins värderingar är tydliga i de digitala appar och verktyg som används?
- Det är viktigt att plattformar för delningsekonomi håller fast vid ursprungliga värderingar, säger Hugo Guyader. I vårt sammanhang med samåkning var det till exempel viktigt för de flesta att de miljömässiga och sociala värden som var kärnan i samåkningen på 90- och 00-talen bevaras, snarare än det mer samtida värdet av att tjäna pengar.
Hur skulle du beskriva den ultimata appen för delningsekonomi?
- Vi är forskare, inte entreprenörer, säger Hugo Guyader. Men våra resultat kan hjälpa gräsrotsrörelser och initiativ från det civila samhället. Med det sagt så är det viktigt att utveckla en långsiktig affärsmodell för att inte hamna i ett läge där man behöver förlita sig på subventioner. Det är också viktigt att bygga upp och upprätthålla en stark gemenskap av användare som delar liknande värderingar och att engagera dessa kärnanvändare så att de kan agera som förvaltare och hjälpa nya medlemmar när samhället växer.
Styrka i samarbete
- En styrka i denna studie är att det är ett samarbete mellan discipliner där expertis på delningsekonomi, transportforskning och psykologi samverkat, säger Lars E. Olsson. Det är ett lyckat exempel på effekten av att bjuda in gästforskare med annan kompetens till våra miljöer vid Karlstads universitet, denna gång vid CTF. Samverkan har även resulterat i att vi tillsammans har varit redaktörer för ett specialnummer om ”Shared mobility” där 13 artiklar publicerats av 29 författare från sju olika länder. Vi ser fram emot fortsatt samarbete och möjligheten att arbeta med gästforskare även framgent.