Vem vill du ska få årets pedagogiska stipendier?
2007-04-04Vill du nominera duktiga lärare eller någon annan som arbetar för att dina studier ska bli bättre? Nu är det dags för att utse stipendiater för Karlstads universitets pedagogiska stipendium. Syftet är att främja pedagogisk utveckling och visa på goda exempel på insatser. Ditt förslag ska lämnas till Högskolepedagogiska rådet senast den 25 april.
Karlstads universitets pedagogiska stipendium syftar till att främja pedagogisk utveckling vid lärosätet och att lyfta fram goda exempel på undervisningsmiljöer och insatser som förtjänstfullt bidrar till studenternas lärande. Stipendiet är tänkt att uppmärksamma och belöna nytänkande och utveckling av arbetssätt, examinationsformer, samverkan, forskningsanknytning, internationalisering, studentmedverkan och mångvetenskap eller annat som utvecklat kvaliteten i undervisnings- och lärandeprocessen och som bidragit till utvecklande pedagogisk miljö vid universitetet.
Stipendiet kan ses som ett komplement till Karlstads studentkårs Pedagogiska pris, vilket tilldelas en enskild lärare som uppskattas av studenterna för goda undervisningsinsatser.
En eller flera kan få stipendium
Universitetets stipendium kan ges till en god pedagogisk miljö i form av ett ämne, en ämnesgruppering som samverkar, ett visst program eller ett arbetslag. Stipendiet kan även delas ut till en enskild lärare för speciella insatser i t.ex. en särskild kurs/program, arbetsform eller annat, där insatserna bidragit till god pedagogisk utveckling i den aktuella miljön.
Stipendiet delas ut enligt beslut av rektor efter beredning av Gruppen för Pedagogiskt stipendium, vilken består av medlemmar i Högskolepedagogiska rådet samt representanter från fakultetsnämnderna.
Mottagare av stipendiet utses efter ett nomineringsförfarande där anställda såväl som studenter föreslår stipendiat med en motivering för detta. Lärare eller lärargrupper kan också nominera sig själva. (Nominering lämnas på särskild blankett)
Med nomineringen ska följa relevant grunddokumentation som styrker den pedagogiska insatsen. Uppgifterna kan komma att kompletteras med intervjuer av nyckelpersoner och/eller insamling av ytterligare skriftlig material.
Stipendiet består av ett diplom samt en penningsumma på 25 000:- till den belönade miljön/gruppen/läraren att användas i egen fortsatt pedagogisk utveckling, samt ett individuellt diplom.
Bedömningsgrunder:
Nedanstående bedömningsgrunder ger vägledning för nominering och för gruppen som bereder beslut:
Stipendiaternas/stipendiatens pedagogiska arbete ska
- utmana, stimulera och inspirera studenternas kreativitet och kritiska tänkande
- positivt stödja studenternas utveckling och lärande
- visa originalitet och nytänkande i undervisningen, i examinationen, i uppföljning eller i det pedagogiska stödet till studenterna
- bidra till samverkan t.ex. över ämnesgränser och/eller med yrkeslivet
- inspirera och stödja lärarkollegor och andra i deras lärarutveckling
- eller på annat sätt bidra till god och utvecklande högskolepedagogisk miljö
Nomeringarna ska vara Högskolepedagogiska rådet tillhanda senast den 25 april
Blankett för nominering till Pedagogiskt stipendium
Vill du veta mer kan du prata med:
Björn Eliasson, estetisk-filosofiska fakulteten
Thomas Martinsson, fakulteten för teknik– och naturvetenskap
Reine Lundin fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT
Monica Björkström, fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper
Stefan Björk, Karlstads Studentkår
Boel Henckel, ordförande i Högskolepedagogiska rådet