Växelbyte ger telefonstopp
2002-09-17Tekniken i universitetets växel är föråldrad. Vissa delar är från 1970-talet och snart finns det inte reservdelar att få när något går sönder. Det finns inte heller plats för nya anknytningar.
Därför ska universitetsväxeln bytas ut mot modernare teknik. Arbetet börjar onsdagen den 30 oktober och pågår till och med den 3 november. När stoppet är som mest omfattande kommer det varken att gå att ringa in eller ut eller inom universitetet. Dessutom berörs bland annat faxarna.
Arbetet med växelbytet är förlagt till Allhelgonahelgen för att störa så lite som möjligt. Onsdagen och torsdagen som är vanliga arbetsdagar. Fredagen är en halv arbetsdag.
Uppgraderingen av växeln sker successivt, och under onsdagen och torsdagen kommer bara vissa delar av universitetet att vara berörda. Men från och med torsdagskvällen den 31 oktober slutar alla telefonerna att fungera vid universitetet.
På morgonen den 4 november ska alla telefonförbindelser fungera igen.
– Tekniken är så gammal att det snart inte går att få tag på reservdelar. De äldsta delarna av växeln är från mitten av 1970-talet då universitetet var en filial till Göteborgs universitet. Sedan dess har den byggts ut och nya funktioner lagts till, men nu håller det inte längre. Vi har inget utrymme kvar för fler anknytningar, förklarar Kjell Åkerström i receptionen/växeln.
Det är ett gigantiskt jobb att flytta från en växelcentral till en annan; bortåt 6 000 pyttesmala sladdar ska skarvas för hand. Då gäller det att vara noggrann så att samtalen hamnar rätt även efter bytet. I samband med bytet flyttar också växelcentralen, där tekniken finns, från hus 1B till ett bättre utrymme i källaren i hus 5B. Genom flytten kan det lediga utrymmet användas när hus 1A-1B ska byggas om. Själva receptionen och växeln där personalen svarar i telefon blir dock kvar i biblioteksbyggnaden.
– Bytet gör att vi får ett nytt röstbrevlådesystem och ett nytt hänvisningssystem istället för Parlando. Det ska bli modernare versioner som ska vara lättare att använda, säger Maria Josteus i receptionen/växeln.
På alla institutioner och avdelningar finns det personer som är telefoniansvariga. De har fått information om vad växelbytet för med sig. De ska i sin tur berätta för sina kollegor vad som är på gång. Det var och en måste tänka på är att märka sin telefon med anknytningsnummer. Det behövs för att underlätta för montörerna som kommer och ska skarva alla sladdarna och personalen som sedan ska kontrollera att samtalen går till rätt telefon.
Idag har universitetet cirka 1 200 anknytningar. När universitetet växer behövs fler. Redan idag finns det personer som får lov att dela telefon eftersom det saknas ledig kapacitet.
Med den nya växeln ska universitetet bland annat kunna mäta hur många samtal som kommer in under en dag.
Maria Josteus hoppas också att de nya systemen för frånvarobesked ska vara så lätta att fler lär sig att använda dem.
– Vi brukar ha kampanjer för hänvisningssystemen någon gång om året, men ändå är det långt ifrån alla som använder dem. Vi vet inte hur många. Vi kan bara gå på känslan, men det verkar som om administrativ personal använder det oftare än undervisande personal. Det är synd för de tänker inte på att det blir svårt för studenter och andra att nå dem.