Vårt utskriftssystem i media
2012-09-14Det nya utskriftssystemet har varit i bruk sedan april och det fungerar på det stora hela bra. Vissa anpassningsarbeten har genomförts och ett av problemen har varit utskrifter som hamnat på fel konton vilket nu uppmärksammats i media.
- I slutet av augusti upptäcktes, att i enskilda fall, hamnar utskrifter på fel konto och detta är givetvis inte acceptabelt, säger Olle Sundén, chef för universitetstryckeriet.
Problemet felanmäldes genast till leverantören Xllnc och gavs högsta prioritet av både dem och oss. Felsökning av sådana och liknande IT-ärenden är mycket komplicerade eftersom inte problemen uppstår varje gång eller för varje användare.
Komplext system
Det är ett komplext system med både studenter och personal vilket ger totalt cirka 14 000 användare med olika förutsättningar och konfigurationer. Antalet drabbade uppskattas till färre än femtio fall.
- Oavsett hur få fall det rör sig om är det helt oacceptabelt. Så snart problemen blev kända påbörjade vi ett intensivt felsökningsarbete och utvärdering pågår fortfarande. Personalen informerades via artiklar på Inslaget och för att inte störa verksamheten mer än nödvändigt genomfördes felsökning och ändringsarbete under kvällar och nätter.
Felanmälan
- Vi beklagar de problem som personalen upplevt och både vi och leverantören tar givetvis detta på största allvar, säger Olle Sundén.
Vi är mycket tacksamma om problem, synpunkter eller förslag till förbättringar rapporteras till printersupport@kau.se